Hoe komt het dat je spieren sneller groter worden als je met losse gewichten traint, in plaats van de machines op de sportschool?

Ik ken veel mensen om mij heen die naar de sportschool gaan. De ene werkt echt met losse gewichten met verschillende oefeningen sinds 4 maanden en je ziet nu al verschil en de andere gebruikt de machines waar je een gewicht in moet stellen en per spiergroep een andere machine gebruikt. De laatste gaat al meer dan een jaar naar de sportschool en je ziet het eigenlijk niet. Hoe komt het dat diegene die losse gewichten gebruikt, sneller in spiermassa groeit dan diegene die met de machines werkt.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

dat komt omdat je bij machines steeds maar enkel 1 spier traint, de doelspier. bij losse gewichten is dat anders. bij losse gewichten train je de doelspier weliswaar het meest maar moet je ook tal van andere spieren activeren om er voor te zorgen dat het gewicht niet gaat slingeren. ondanks het fijt dat deze spieren niet op hun aller hardst hoeven worden aangespannen levert het wel zeker betere resultaten op. daarnaast kan het natuurlijk ook aan de persoon liggen. het kan zijn dat de persoon met de losse gewichten net iets verder gaat met zijn oefening dan die met machines. ook kan het zijn dat de persoon die met losse gewichten meer witte spiervezels heeft en de ander voral rode wat er voor zorgt dat die met losse gewichten sneller in massa en kracht aan komt. wat de reden ook precies mag zijn, losse gewichten geven bijna altijd een beter resultaat.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100