Hoe snel mag je weer sporten na een botbreuk?

Mijn dochter heeft 5 maanden geleden haar onderarm gebroken (zowel spaakbeen als ellepijp). Beide botten zaten nog net door een klein stukje botvlies aan elkaar. Deze zijn door de chirurg netjes gezet en dus was een operatie niet nodig. Mijn dochter heeft nergens meer last van. Volgens haar chirurg mag zij een jaar lang niet turnen, omdat de kans groot is dat ze het opnieuw breekt. Is dit inderdaad zo,

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
11.5K

Antwoorden (2)

Een simpele breuk is na een week of 6 meestal weer genezen, dit betekent echter niet dat men weer volop kan gaan sporten. Meestal wordt er aangeraden om nog minimaal een maand rust te houden.

Zoals jij aangeeft gaat het om een bijna complete breuk, dit is wat anders dan een eenvoudige breuk (waarbij het bot wat ingescheurd is). Dit heeft meer tijd nodig om te genezen. Aangezien bij turnen de armen zwaar belast kunnen worden is het raadzaam om je te houden aan het advies van de betreffende arts. Deze geeft het advies natuurlijk niet zomaar. Dat je nergens last van hebt zegt natuurlijk helemaal niets, het bot kan nog altijd zwak zijn, zonder dat men daar iets van voelt.

Luister naar de arts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gewoonlijk zijn fracturen na 5 maanden zeker volledig genezen.
Het hangt er en beetje van af welke botten op welke plaats gebroken zijn, en of er sprak is van co-morbiditit zoals osteoporose. Daarvan is, neem ik aan gen sprake bij je dochter. Voorts is het van belang dat de spierkracht in het gebroken lichaamsdeel weer optimaal is, want alles wat je spieren aan krachten niet kunnen opvangen komt op de botten terecht. Als je dochter turnt, zou ik beginnen met krachttraining van armen en schouders om valpartijen weer goed te kunnen opvangen. Dat is echt belangrijk. Als de spierconditie in orde is gekomen, verzet zich niks tegen het turnen. Ik weet niet of de chirurg en bijzondere reden had 1 jaar te noemen. Di reden kan ik niet weten, maar normaliter hoeft dat zo lang niet te duren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar de chirurg zal het niet voor niets zeggen. Voor de krachttraining misschien langs een fysiotherapeut?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat kan . Maar kies een fysio die verstand heeft van sport en die oefenmiddelen heeft.na een paar keer kan je dan verder bij een fitnesscentrum trainen omdat je dan de juiste adviezen hebt gekregen en wee hoe je moet trainen. Zoals ik al opmerkte, misschien had de chirurg een specifieke reden met het advies. Maar een jaar is voor een gezond en jong iemand echt wel lang.