Mijn hele hand is nu op gezwollen en ik kan mn vingers wel bewegen maar met veel pijn. Is mijn hand gebroken, gescheurd of gekneusd?

Hallo allemaal,

Ik was gister op het schoolplein en een jongen duwde mij heek hard tegen een kozijn aan. Mijn hand zat achter mijn lichaam dus die kwam er als eerste op precies op de rand. Mijn volle lichaam kwam daar dus ook tegen aan en het deed pas na een kwartier pijn! Mijn hele hand is nu op gezwollen en ik kan mn vingers wel bewegen maar met veel pijn. De ergste zwelling waar mijn hand ook op kwam is net iets onder het laatste gewricht van mijn pink. Ik kan er niet mee mee schrijfen of iets anders. Weet iemand raad ik dacht dat het een scheurtje ofzo kan zijn alleen mn moeder is overtuigt dat het gekneusd is maar ik niet! Bedankt alvast!

Toegevoegd na 11 uur:
Ik henna een kwartier er een nat doekje op gedaan omdat ik het eerst niet merkte. Ik heb nu een steek op mn knokkel.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
12.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ik dat vanaf hier zou kunnen zien, zou ik heel veel geld verdienen! De enige die hier antwoord op weet, is een dokter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja net zoals de vorige antwoorden ga naar je huisarts hij zal indien nodig is jou doorsturen om een foto te maken. Het kan best zijn wat je moeder zegt dat het een kneuzing is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bel de huisartsenpost en vraag of je langs moet komen of niet. Heb je het wel gekoeld?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ik het goed heb gelezen lijkt het mij dat er een flinke kneuzing is opgetreden. Goed koelen en blijven bewegen

Het beste antwoord

Deze vraag kunnen we onmogelijk beantwoorden; wij kunnen je hand natuurlijk niet onderzoeken en voor zekerheid over een eventuele breuk moet er vaak een foto gemaakt worden. Als je het zeker wilt weten, dan zul je dus echt naar een dokter moeten.

Dat gezegd hebbende: de kans op een breuk lijkt me niet erg groot. Op zich is het best mogelijk om bij zo'n ongelukje een botje in je hand te breken, maar zoiets doet eigenlijk altijd direct pijn. Als de pijn later pas komt opzetten (dus ook een kwartiertje later) dan is de kans op een kneuzing groter. De rest van je verhaal kan passen bij zowel een breuk als bij een kneuzing.

Een kneuzing is minder erg dan een breuk, in de zin dat er geen gips of iets dergelijks nodig is om het te laten genezen. Met wat rust, regelmatig koelen en eventueel pijnstillers geneest zoiets zo goed al altijd binnen een paar dagen. Volgens sommigen is een kneuzing pijnlijker dan een breuk; ik bedoel dus niet te zeggen dat de pijn mee zal vallen.

Je zou kunnen overwegen om de komende dagen je hand goed te koelen (ijs in een theedoek of nat verband). Als het na het weekend beter gaat (de pijn afneemt en je je hand weer beter kunt gebruiken; hoeft nog niet optimaal te zijn) dan is het gekneusd en kan je verder afwachten. Gaat het dan niet beter dan kan je je hands beter door een arts laten beoordelen.

Zoals gezegd kan ik hier niet zeker van zijn. Als je direct meer zekerheid wilt, dan moet je in het weekend al een arts opzoeken.