Gaan van het hoesten longblaasjes kapot?

Ik heb longemfyseem en ben bang dat door het hoesten meer blaasjes kapot gaan. Is dat zo?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.8K

Antwoorden (2)

Nee, bij het hoesten word je longen en luchtpijp schoongemaakt, je hoest als er rook of chemische troep of als je slijm in je longen hebt zitten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij longemfyseem is sprake van ontstekingen in de longen waarbij de longblaasjes langzaam kunnen vergaan. Hard en langdurig hoesten kan de longblaasjes inderdaad beschadigen, maar kan ook de luchtwegen extra prikkelen en je kunt er zelfs geblesseerd door raken: door hard hoesten kun je ribben kneuzen of breken (weet ik uit ervaring). Ook kunnen de stembanden zo geïrriteerd raken dat er knobbeltjes op gaan groeien. En COPD-patiënten hebben meer kans dat bij een hoestbui delen van de longen dichtvallen.

Omdat er bij longemfyseem veel slijm in de longen zit, wordt aangeraden om niet te hoesten maar te huffen. De video (bron 1) laat zien hoe je dat moet doen.
Pieter2011