Hoe vertel je aan mensen dat je een zelfmoordpoging hebt gedaan?

Hoe vertel je aan mensen dat je een zelfmoordpoging hebt gedaan. Ik wil dit namelijk aan een docent vertellen maar ik zou niet weten hoe ik moet beginnen en wanneer ik dit moet zeggen. Ik ben hier echt heel bang voor. Iemand tips?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom zou je dat doen? Dat is toch vragen om negatieven aandacht
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat het juist goed is om als je echt ergens mee zit of je zo slecht voelt dat je een zelfmoordpoging doet, om dan met een docent te praten.
Ik denk dat je het best een rustig moment kan zoeken, en dan te zeggen dat je onder 4 ogen met hem/haar wil praten, en vragen wanneer dat kan. Waarschijnlijk kan het dan meteen wel, en anders weet je dan wanneer het kan.
En qua hoe: gewoon eruit gooien. Mooier wordt het toch niet; meestal worden dingen er alleen maar veter van als je eerlijk bent en ze niet mooier of moeilijker maakt dan ze zijn.
Poet
10 jaar geleden
Mobie heeft wel gelijk. Wat is je doel met dat zeggen? Wil je dat die docent je zielig vindt? Wat heb je daaraan? Als je je klote voelt dan zou ik gewoon naar een dokter gaan en daar eens over praten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is duidelijk beter het wel te zeggen dan om niets te zeggen, de situatie niet te veranderen (en evt nog een poging doen).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou niet naar een docent toe stappen. Waarschijnlijk zou je docent je direct doorverwijzen naar de maatschappelijk werkster of decaan, dat gebeurde bij mij althans. Die gaat je eerst een tijd laten praten, en vervolgens schakelen ze misschien Jeugdzorg in of een huisarts of iets. Ik ben er in elk geval niet wijzer van geworden en het hangt er dan ook compleet vanaf wat je ermee wilt bereiken. Als jij gewoon even je ei kwijt moet lijkt het me beter dit te vertellen aan een vriend of vriendin met wie jij heel close bent. Als je hulp zoekt om te voorkomen dat je het nog eens probeert, kun je misschien beter een huisarts opzoeken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als hij of zij dit nu gewoon wil.. laat hem het dan doen! Als dit hem/haar oplucht ofzo.. deze persoon wil alleen weten hoe die dit moet aanpakken. Ik denk zelf dat het erg oplucht als je het vertelt, het ligt er natuurlijk wel aan aan wat voor persoon je het vertelt. Succes!

Antwoorden (3)

dat is helemaal niet nodig. als je ergens mee zit en je wilt praten met je docent of wie dan ook kan je gewoon zeggen dat je je kut voelt of dat je ergens mee zit enzovoort.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je bedoelt dat het niet nodig is om bang te zijn het te zeggen? Want als je naar de vraag kijkt lijkt het alsof je zegt dat het niet nodig is om van de zelfmoordpoging te reppen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
nee niet nodig om te zeggen dat ze dat heeft gedaan.
Als je het moeilijk vindt om een gesprek te vragen, kun je dat al op een briefje schrijven, en vragen wanneer hij of zij tijd voor je heeft omdat je een probleem hebt wat je in vertrouwen wilt bespreken. Als je bang bent dat je als je eenmaal dat gesprek hebt, je niets meer kunt zeggen, kun je het misschien opschrijven en het laten lezen.
Sterkte, ik vind het moedig dat je het wilt vertellen
anneliez
10 jaar geleden
Misschien moet je je eerst afvragen waar je precies bang voor bent.

Ben je bijvoorbeeld bang dat anderen het gesprek opvangen? Dan kun je zorgen dat je het gesprek voert op een tijd en plek waar jullie niet door anderen gehoord kunnen worden.

Ben je bijvoorbeeld bang dat de docent het met anderen zal delen en/of het in je dossier zal zetten? Maak dan van tevoren duidelijk dat je dit gesprek strikt vertrouwelijk wilt voeren.

Ben je misschien bang dat deze docent het niet zal begrijpen? Een dergelijk angst is vaak gebaseerd op een negatieve ervaring. Sta bij jezelf stil wie je in het verleden in vertrouwen hebt genomen en die dat niet begreep of wellicht zelfs dat vertrouwen beschaamde. Dan kun je je afvragen of deze angst ook bij deze docent terecht is.

Wanneer je weet waar je precies bang voor bent dan kun je proberen dit risico zo klein mogelijk te maken.

Succes!