Hoe ziet een revalidatie traject er uit?

Na bijna een jaar te hebben rond gezworven in ziekenhuizen ben ik nu bij de revalidatie arts tetecht gekomen. Het is niet bekend wat ik heb, maar de oorzaak zit wellicht in de heup of bekken. Binnenkort kan ik er eindelijk heen.

Maar hoe gaat zo'n traject nu in zijn werk? Wat gebeurd er op een intake en dan verder bv? (de standaard dingen bedoel ik dan).

En gaat een revalidarts ook nog onderzoek doen (foto's, lichamelijk onderzoek etc) om de oorzaak te achterhalen?
Of is die meer van: probleem is lopen, dat pak ik aan door oefeningen.
En wat doet een revalidatie arts qua pijnbestrijding?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Een revalidatiearts zal een gesprek met je voeren en zich vooral richten op de beperkingen en handicap die je hebt. Hij zal zich niet op diagnostiek richten omdat ik begrijp dat dat al is gedaan. Hij kijkt dus naar wat je wel kan en wat je niet of minder goed kan. Een onderzoek kan deel uitmaken van de intake. Daarbij wordt gekeken naar welke bewegingen wel of niet lukken, je reflexen, spierkracht, houding enzovoort. Afhankelijk van je beperkingen zal ook een ergotherapeut met je gaan praten en zeker zal een fysiotherapeut met je praten en je onderzoeken, maar dat zal allemaal waarschijnlijk niet bij de eerste keer zijn dat je er bent.dan wordt een behandelplan, een revalidatietraject op maat gemaakt voor jou en met je besproken. Je zult heel veel moeten oefenen om functies die verloren zijn gegaan terug te winnen. Ook zal bekeken worden hoe je bepaalde dingen die nu pijn veroorzaken, met minder pijn toch kunt doen. Om de zoveel rijd wordt geëvalueerd welke verbeteringen er zijn. Het behandelplan wordt waar nodig, tussentijds bijgesteld. De revalidatiearts kan zelf ook medicijnen tegen pijn voorschrijven, maar als het pijnbestrijding complex is, kan hij er ook voor kiezen een pijnspecialist in te schakelen van de pijnpoli.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel voor je duidelijke antwoord. Ik heb inderdaad al een behoorlijk diagnose traject achter de rug.
Ik had gedacht dat een revalidatie arts bv ook nog eens zou kijken naar een evt scheefstand / niet goed functionerende gewrichten. Maar als ik het goed begrijp gaat hij alleen aan de slag om weer zo goed mogelijk te leven met handicap. Op zich natuurlijk heel fijn. Ik had de hoop:
Revalidatie arts doet nieuw onderzoek, maakt bv bekken los of recht, dan even een paar weken revalideren en ik loop. Maar zo makkelijk lijkt het dus niet zo te horen. Ik loop al bijna een jaar slecht, dus dat zal dan toch wel ff tijd kosten.
Maar goed dat is niet erg. Ik moet er alleen voor zorgen dat ik reeel blijf denken qua dit traject
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De revalidatiearts zal zeker naar scheefstand etc. kijken en anders doet de fysio het wel. Maar je kunt toch gewoon vragen of hij dat doet en wat hij ervan vindt? Dat is heus niet gek om te vragen. Het is jouw lijf!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Doe ik ook zeker. Maar iemand die ik ken die bij een revalidatie arts is geweest die zei dat ze hier niet naar keken. Vandaar deze vraag.
Laat ik hopen dat het een scheefstand is. Dat is dan zo opgelost. Of maak ik hier een flinke denkfout?