Een normale ijzer-waarde in het bloed, maar wel een lage ferritine waarde, hoe komt dat?

Beste (ervarings)deskundigen,

ik heb een vraag aan jullie...

Van nature heb ik al altijd een iets hogere "hemoglobine" en "erytrocyten" waarden gehad in mijn bloed, zeker niet extreem hoog maar gewoon licht boven de gemiddelde waarden, de dokters vonden het ook nooit abnormaal dus ben ik er ook nooit verder op ingegaan;

Wat mij vooral laatst opviel in mijn bloedonderzoek is dat mijn ijzer-waarden normaal waren maar mijn ferritine (reserve-voorraad van ijzer dacht ik?) lager is dan gemiddeld :|

Ik ben vegetariër, ik eet zelden vlees, vis of gevogelte, hooguit 2 of 3 keer per jaar en dat als het moet bij mijn ouders ofzo.

Ik neem elke ochtend een multivitamine waar alles zonder extreem hoge dosissen netjes aanwezig zijn, behalve calcium en ijzer zit daar niet in;

Ik vroeg mij 2 zaken af:

1) Wat zijn de meest frequente symptomen wanneer je een lage ferritine waarde hebt in je bloed?

2) Stel als je een tijdje ijzerrijke voeding zou eten of desnoods een ijzersupplement zou nemen, zal dan eerst je ferritine gehalte aangevuld worden of zal rechtstreeks je ijzer-waarden aangevuld worden? Vooral dit vind ik heel raar en snap het niet zo goed, het is dus zeker niet de bedoeling om mijn ijzergehalte naar boven te trekken dan de gemiddelde waarden aangezien deze al goed is...?

3) Hoe kan ik mijn ferritine waarde het best met plantaardige middelen aanvullen zonder dat mijn effectieve ijzer-waarden boven de gemiddelde waarden stijgen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
62.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het klinkt alsof je bloedonderzoek hebt laten doen en de uitslagen daarvan hebt. Zou je een keer de uitslagen van het onderzoek willen laten weten? Dan bedoel ik dus de precieze waardes, die je gekregen hebt. Dat maakt het een stuk makkelijker je vraag te beantwoorden.
En wat was de reden van het bloedonderzoek?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hey flipje, leuk om nog eens iets te lezen van je, je weet dat ik in februari dit jaar geopereerd ben aan de rug, ik wou na zoveel maanden nog eens een gewone bloedonderzoek laten doen met extra aandacht of er ontstekingen of infecties aanwezig zouden zijn, zie hieronder de weblinks van de resultaten, het zijn wel Belgische eenheden, ik dacht dat ze in Nederlanden andere eenheden gebruiken, hopelijk geraak je er aan uit... http://imageshack.us/a/img716/5976/xmct.jpg http://imageshack.us/a/img266/3833/lkys.jpg http://imageshack.us/a/img841/9105/4jh4.jpg
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Interessante vraag, bij mij kwam nl hetzelfde uit een bloedonderzoek deze week.

Het beste antwoord

Het ijzer komt op een aantal verschillende manieren voor in ons lichaam. Ten eerste is er het vrije ijzer, dit zijn ijzer-ionen die gewoon opgelost zijn in het bloedplasma. In het plasma komt een eiwit voor, het transferrine, dat veel ijzer bindt; het transferrine is zo als het ware een transporteiwit voor ijzer. Natuurlijk is een deel van het ijzer ook gebonden in het hemoglobine.
Het ferritine komt met name voor in het beenmerg en de lever, en een beetje in het bloed. Het ferritine bindt al het ijzer, dat het lichaam op het moment even niet nodig heeft voor de productie van hemoglobine. In die zin heb je dus gelijk en is het een maat voor een soort "reserve-ijzer." Op het moment dat er veel bloed aangemaakt moet worden wordt eerst het ijzer in het bloed aangesproken, maar om dit aan te vullen komt ook het ijzer uit het ferritine vrij.
Als iemand bloedarmoede heeft door ijzergebrek en ijzertabletten gaat gebruiken, dan wordt dat ijzer eerst gebruikt om bloed aan te maken. Als het Hb op peil is, dan stijgt het ijzer en transferrine in het bloed. Pas als ook die op peil zijn wordt het ferritine weer aangevuld om zo weer een reservevoorraad aan te leggen.
Probleem bij het aanvullen van het ijzer, is dat de darmen niet erg goed zijn in de opname van ijzer. Zelfs bij inname van ijzertabletten stijgt het ijzer in het bloed maar langzaam.

Nu jouw situatie: je hebt nog vrij recent een grote operatie ondergaan, daarbij zul je gerust het nodige bloed hebben verloren. In de weken tot maanden na je operatie moet dit bloed weer aangemaakt worden. Je bent vegetariër en hebt dus een dieet met relatief weinig ijzer. Het zal dus niet verbazen dat je ijzervoorraden zijn aangesproken om nieuw bloed aan te maken; dus is je ferritine gedaald. Ook met jouw dieet worden op den duur de voorraden wel weer aangevuld, maar dat kan vele maanden duren.
Je ferritine is een beetje laag, maar het scheelt zo weinig dat ik het bijna een normale waarde zou noemen. Het lijkt er dus op dat je lichaam zijn reserves al weer redelijk aan het opbouwen is.

1. Een laag ferritine geeft geen klachten. Alleen als er door het ijzertekort een bloedarmoede ontstaat kunnen er symptomen van die bloedarmoede ontstaan: mn vermoeidheid, benauwdheid, snelle pols, algehele zwakte.
2. hierboven al beantwoord
3. ik ben zeker geen voedingsdeskundige dus daar doe ik geen uitspraken over. Wel kan ik zeggen, dat ik geen enkele reden zie om je ijzer verder aan te willen vullen; dat gebeurd zo ook wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik wil wel nog even kwijt, dat er echt belachelijk veel bloedonderzoek gedaan is. Als je alleen wilde weten of er een ontsteking zit zou je met één waarde klaar zijn, namelijk je CRP. In veel huisartspraktijken is dit via een vingerprik zeer betrouwbaar te bepalen, dat kost dus zo goed als niets.
Waarom zou je met deze vraagstelling in hemelsnaam een heel lipidenspectrum bepalen, of je fosfor, of magnesium. Er is zelfs gekeken of je rheuma of HIV hebt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hey Flip, een helder antwoord, zo leer ik maar bij hihi, de HIV test heb ik inderdaad uitdrukkelijk gevraagd omdat het heel lang geleden was, vergeten bij te zetten, de rest werd bepaald door de arts, maar het uiteindelijk vind ik het enerzijds wel goed dat alles nagekeken wordt, je weet maar nooit, toch? Tot enkele dagen stond ik er niet bij stil of ik wel voldoende ijzer binnenkrijg via mijn voeding, als ik zo alles observeer dan denk ik van niet, dus heb ik me meteen ook wat verdiept waar (veel) ijzer zit in plantaardige voedingsmiddelen, het verbaasde mij dat er in peterselie zoveel ijzer zit!!! :) Als je dagelijks 10 gram peterselie binnen werkt dan heb je min of meer 10mg ijzer :) Ik heb besloten om de helft daarvan in te nemen (5 gram) want van andere voedingsmiddelen krijg je ook van allemaal een beetje binnen; Verder las ik ergens dat heem-ijzer (wat voornamelijk of zelfs uitzonderlijk in dierlijke producten zit) 3x beter wordt opgenomen door het lichaam dan non-heem ijzer wat in plantaardige voedingsmiddelen aanwezig is. Wel heb ik gelezen dat wanneer je non-heem ijzer samen neemt met vitamine C of bijvoorbeeld sinaasappelsap dat relatief veel maagzuur produceert, dat het lichaam op die manier de non-heem ijzer ook veel beter opneemt, ik heb besloten om elke ochtend 200ml vers geperste sinaasappelen samen met 5 gram gedroogde peterselie op te drinken, wat denk je hier van? :) Alvast enorm bedankt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is het dan ook zo dat eerst je algehele ijzervoorraad omlaag gaat en het daarna pas zichtbaar is in het hb? en je dus een goed hb kan hebben maar de ijzervoorraad wel te laag is?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik reageer altijd een beetje heftig op dat soort overbodig onderzoek; in mijn ogen is het een ernstige vorm van medicalisering, onnodig ziek maken van je patiënten en geldverspilling. En dat allemaal zonder enig winst.
Een voorbeeld: puur op wat je vertelt had ik je al kunnen vertellen dat er geen infectie in je rug zit. Kosten 0 euro. Je huisarts heeft hiervoor onder andere het bse aangekruist, kosten van deze bepaling zijn een paar euro. Jij hebt mazzel dat je bse normaal is, maar 5% van alle mensen heeft een aangeboren verhoogd bse; er is dan geen sprake van enige ziekte. Stel dat je de pech had bij deze 5% te horen, je had een hele medische molen ingegaan om te zien waar die verhoging vandaan komt. Veel later, en vele onderzoeken (met steeds weer kans ernstige complicaties tot zelfs de dood) en duizenden euro's later komt de internist dan uiteindelijk tot de conclusie dat er geen ziekte is, maar een normale variant. Dan heb ik het nog niet eens over de psychische implicaties.
Elke bepaling heeft dit soort problemen; een arts hoort daar rekening mee te houden. Op deze manier worden elk jaar duizenden mensen ziek gemaakt door de goede bedoelingen van een arts. Maar dit ter zijde... Je plan lijkt me prima, niet dat je er baat bij zult hebben, maar kwaad kan het ook niet. Aangezien je geen tekort hebt hoef je geen tekort aan te vullen. Je reserves zijn wel wat krap, maar met je huidige dieet worden die al langzaamaan aangevuld.
Als je als arts wil aanvullen, dan geeft je 3dd200mg ijzer, dus 600 per dag. Die paar mg van de peterselie zal dan vast niet veel doen.
Medisch gezien heb je trouwens echt geen reden om je ijzer aan te vullen. Als je niets doet dan komt het ook goed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Remmy: het hangt er vanaf wat de oorzaak van de bloedarmoede is.
Als je bloedarmoede veroorzaakt is door hevig bloedverlies, dan is aanvankelijk je Hb laag terwijl je ijzer en ferritine normaal zijn. Pas later daalt dan het ijzer en ferritine.
Als de bloedarmoede veroorzaakt is door ijzergebrek, dan daalt eerst het ijzer (en dus het ferritine) en pas daarna het Hb. Dan is er dus een periode waarin het ijzer laag is en het Hb nog normaal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Flip, heel erg bedankt voor de extra uitleg, als ik het goed begrijp is het dus niet mogelijk om de ferritine gehalte rechtstreeks aan te vullen? Mvg