Waarom heeft de Raad van Europa beslist dat alle stralingsbronnen moeten verdwijnen uit scholen? Betekent het dat WIFI, GSM, DECT... schadelijk zijn ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

In zijn rapport vergelijkt de Raad die straling met asbest en tabak, ook zaken waarvan de schadelijke effecten op lange termijn eerst werden geminimaliseerd. Wachten op omstandig wetenschappelijk en medisch bewijs vooraleer tot actie over te gaan is geen optie. En dus stelt de Raad van Europa in zijn rapport een aantal maatregelen voor.

Het is voorlopig nog afwachten of het verbod er ook echt komt. Het rapport waarin het voorstel beschreven staat moet immers nog een hele weg afleggen. In juni zal de plenaire vergadering van de Raad van Europa er zich over uitspreken en daarna moet het ook nog voorbij het Comité van Ministers, waarin de buitenlandministers van alle 47 leden zetelen.

Bijkomend probleem is het gebrek aan reële macht. De Raad van Europa kan zijn wil niet aan de lidstaten opleggen. Zijn beslissingen gelden enkel als aanbevelingen. Al blijft zo'n aanbeveling wel een krachtig signaal. Het is immers de bedoeling dat de bevoegde ministers van de lidstaten onderzoeken hoe ze de maatregelen die de Raad voorstelt ook effectief in de praktijk kunnen omzetten.
escape