Maakt het uit hoe je je slaaptijden indeelt?

Mij werd eens verteld dat het ongezond is om van het 'normale' patroon af te wijken. Ik heb een afbeelding toegevoegd als voorbeeld.

Is het één gezonder dan het ander? Ik hoop dat de vraag duidelijk is.

Weet jij het antwoord?

/2500

Als het niet anders kan i.v.m. je werk zou ik het wel doen anders niet. maar als je vaste slaaptijden hebt en niet elke keer je patroon omver schopt zal het toch wel kunnen?

Ik wil je niet bang maken, maar ik heb hier een verontrustend artikeltje: " Het is waarschijnlijk dat werknemers die nachtdiensten draaien een verhoogde kans op kanker hebben. Dat stelt de kankerafdeling van de WHO, de Wereldgezondheidsorganisatie van de Verenigde Naties. "

Bronnen:
http://www.nu.nl/wetenschap/1337688/nachtd...

Als je een verhoogd risico op kanker wilt hebben dan maakt dat werkelijk helemaal niets uit... Anders moet je gewoon een normaal slaapritme aanhouden...

Persoonlijk kan ik je mededelen dat het voor MIJ ongezond is. Ik werk 's nachts en zou overdags moeten slapen. Om verschillende redenen lukt me dit niet en slaap ik per 24 uur, maximaal 2 uur. Als ik gewoon overdags zou werken en 's avonds slapen, slaap ik maximaal 4 uur. Is ook ongezond, maar nog altijd het dubbele.

Dat zal voor iedereen verschillend zijn,in mijn situatie was het geval dat ik ook niet goed slapen kon,en heb me aangewend om elke avond op dezelfde tijd naar bed te gaan,het heeft even geduurt maar op een gegeven moment was mijn lichaam eraan gewend,en nu als ik het bed raak slaap ik binnen 5 minuten.

Na 20 jaar in een volcontinu rooster te werken kan ik mededelen dat het ritme van je biologische klok niet meer te traceren is (slaap, eten, huishoudelijk werk, enz). De 2 voorbeelden waar je mee komt kan je toepassen als je in het weekend later naar bed wil of zo iets en mijn inziens niet schadelijk. Ga je dit dagelijks wisselen zal het na verloop van tijd wel lastig worden. Van horen zeggen is mij verteld dat de uren die je voor 24:00 slaapt dubbel tellen, maar van horen zeggen, liegt men veel.

Ieder mens heeft een eigen natuurlijk ritme. Je doet jezelf een plezier als je dat ritme zoveel mogelijk aanhoudt. En dan ook nog eens continu hetzelfde ritme, dus niet in het weekeinde opeens twee of drie uur later gaan slapen. Jouw voorbeelden zouden een extreem ochtendmens en een redelijk avondmens zijn. Je moet dus kijken wat jouw ritme is - ben je een ochtendmens, een avondmens, iets ertussenin? Het ritme van dag en nacht doet veel met je hormonen en je slaap-waak-ritme. Het is niet voor niets dat, in het hoge noorden, veel depressiviteit optreedt, en dan met name in de zomer. Dan gaat daar de zon namelijk niet meer onder, waardoor het natuurlijke dag-nacht-ritme verdwijnt - daarvan worden veel mensen compleet van slag. Samenvattend: zoek je eigen ritme, en houd je eraan. Varieer maximaal een uur per dag, liever minder.

Ik wou in grote lijnen hetzelfde antwoorden als Rotaluclac, met één kleine toevoeging : het is eigenlijk tegenwoordig vrijwel onmogelijkom je eigen natuurlijke ritme te volgen, doordat zo ongeveer ons hele leven door de klok wordt geregeerd. Eigenlijk heeft dus bijna iedereen een onnatuurlijk slaapritme. Een extreem ochtendmens staat jaarrond het liefst met de zon op en gaat niet al te ver na zonsondergang (althans zomers) weer naar bed, 's winters een paar uur na zonsondergang. Een extreem avondmens zal in de zomer slapen tot ongeveer het heetste moment van de dag, en pas diep in de nacht weer moe genoeg zijn om weer in te slapen. In de winter zullen die uren juist iets vervroegen. Gemiddeld hebben we in de winter iets meer slaap nodig dan in de zomer, zeker in een niet kunstmatig verwarmd huis. Bovendien kan het in de zomer ook heel prettig zijn om op het heetst van de dag een paar uur te slapen, en de laatste uren voor de zon opgaat. In landen waar de siesta nog in ere wordt gehouden (ook steeds minder), zijn ze heus niet op hun achterhoofd gevallen. Dat is een ritme waar je bij geen enkele werkgever hoeft aan te komen natuurlijk, en ook sociale activiteiten en de televisie zijn er niet op ingesteld. Wanneer je mensen gedurende langere tijd volledig afsluit van het natuurlijk dag/nachtritme, zonder klok, blijken ze na verloop van tijd allemaal een natuurlijk ritme van ongeveer 25 uur ter hebben. Eigenlijk leven we dus allemaal een buitengewoon onregelmatig want kunstmatig leven, waarvan de een helemaal geen last heeft omdat zijn klokkie redelijk gelijk loopt, maar de ander eigenlijk altijd problemen met opstaan of met inslapen heeft. Het is heel interessant om tijdens een wat langere vakantie (minumal 4 weken) eens de wekker en de teevee uit te laten, gewoon je gevoel te volgen en te ontdekken wat eigenlijk je natuurlijke ritme is. Voor mij is dat 6 uur op 10 uur naar bed ; niet te combineren met een normaal actief leven, helaas, zeker niet in gezinsverband. Ik merk wel dat ik me bij dat schema veel beter voel, maar in de praktijk ga je door allerlei omstandigheden toch later naar bed, soms veel later, maar sta je niet altijd veel later op. Je kunt jezelf wel wennen aan een volslagen ander ritme, wanneer dat dan ook maar langdurig is. Elke week wisselen van ritme is natuurlijk heel ongezond en zal veel stress veroorzaken, al kan de één er beter tegen dan de ander. En stress is natuurlijk nooit gezond.

Je bent iets eerder naar bed en veel vroeger wakker. Nee, ik denk niet dat deze tijden problemen zullen geven. Na tien uur verwachte niemand dat je nog wakker bent en voor negen uur s`morgens zal niemand een beroep op je doen. Het is erg prettig om vroeg op te staan omdat de wereld dan nog van jou is. Lekker gevoel. De wereld lijkt minder dicht bevolkt. Misschien is het zelfs niet eens zo gek om in ploegendienst te leven. Eenieder heeft dat veel meer ruimte. Het openbare leven zou dan wel paralel moeten lopen aan een fultime maatschappij.Meer ploegendiensten, meer werk, minder werkeloosheid. Misschien wel een oplossing voor veel problemen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100