De radioactieve straling die het nog bevat.
jc54
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Makkelijker kunnen we het niet maken. +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Erg genoeg dat mensen dit geeneens weten.
Bij kernafval is er sprake van radioactieve straling. Al naar gelang de sterkte van de straling is er sprake van oplopende gezondheidsrisico's.

Als er radioactief materiaal lekt in een kerncentrale dan komt er radioactieve straling vrij. Deze straling is bij een bepaalde dosis schadelijk voor het menselijk lichaam. De eenheid die deze schade door straling uitdrukt wordt millisievert genoemd.

Gevaren stralingsdosis in millisievert
Hoeveelheid Gevolgen
150 – 300 schade aan DNA
300 – 700 misselijkheid en hoofdpijn
700 – 1200 bloedingen en verzwakte afweer
1200 – 4000 zeer sterk verzwakte afweer en hevige bloedingen
4000 – 7000 dodelijk in de helft van de gevallen
7000 en meer dodelijk