Is het waar dat je longen zichzelf verversen tot je 21e en je dus gwn kan roken tot die tijd?

Een paar vrienden van mij waren gister aan het vapen met elektrische sigaretten. Ze zeiden dat dit geen kwaad kon omdat je longen zich verversen tot je 21e. Is dit waar?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.5K
fremar
4 jaar geleden
dit is een fabeltje,je vrienden willen zich er zo uitpraten.Geen enkele bron geeft hier bevestigging van.
Ivana
4 jaar geleden
Neem je eigen beslissingen en laat dat niet aan je vrienden over. Het feit dat je er hier naar vraagt, is al een teken dat het je niet lekker zit. Ga op je eigen intuïtie af en haak af van alles waarvan je ook maar vermoedt dat het ongezond zou kunnen zijn. Stel dat je longen voor je 21 e (alsof ze er een kalender op na houden) niet kwetsbaar zijn en zichzelf verversen, denk je dan eens in dat je plotseling moet stoppen met een gewoonte, omdat je na je 21e niet meer zou herstellen. Dat is jezelf voor de gek houden. Begin er niet aan, of doe als ik, rook tot je 50e, waarna de aftakeling duidelijk is en je tanden uit je mond vallen (of iets anders wat het opgeeft). Trek je eigen plan en niet het plan van vrienden, inclusief de drogredenen!!!!!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Broodje aap!
Wat ook een kromme redenering is: roken is alleen slecht voor de longen (zeggen veel jongeren).
Het is slecht voor je hart, vaten, longen, mond , keel, blaas (geen grap) en zo kunnen we nog even doorgaan.....
Z512099
4 jaar geleden
Je longen ‘verversen’ zich ook na je 21 ste, maar op een bepaald moment heb je schade, onomkeerbare schade, of zelfs een tumor en een longtumor staat erom bekend zich snel uit zaaien...
Rook is carcinogeen en beschadigt gans het lichaam, vapen is een goed alternatief.
MasterSword
4 jaar geleden
Stop met roken !!! je zoekt een excuus om langer door te gaan. 1: het is ongezond
2: het is duur ( en wordt duurder, elk jaar )
3: je kunt niet overal gaan roken ( en wordt moeilijker )
4: de kans bestaat in de toekomst dat je meer ziektekosten moet betalen omdat je rookt. Snap niet dat er nog zo veel dommen jonge mensen zijn die nog steeds beginnen.
TurfGraver
4 jaar geleden
@512099, onderachat vapen niet...
https://www.rivm.nl/nieuws/damp-van-e-sigaret-schadelijk-voor-gezondheid

Antwoorden (2)

Al je lichaamscellen vernieuwen zich, ook nadat je 21 bent geworden. Maar stel je voor dat je elke dag met een bepaald shirt onder de douche gaat. Dat shirt wordt nat, droogt een beetje op maar blijft hier en daar vochtig, en wordt de volgende dag weer nat droogt een beetje op en blijft weer vochtig. Zo werkt het in je longen ook, de stofdeeltjes van het roken komen in je longen,een deel zal misschien weer uitgeademd worden (net als dat shirt droog wordt) maar de rest blijft zitten en er komt meer bij, ook op die schone cellen die zich net opnieuw aangemaakt hebben. Verder is het best moeilijk om eerst te roken en dan als je 21 bent te stoppen omdat dan je longen pas vervuild zouden worden, veel makkelijker er niet aan te beginnen
anneliez
4 jaar geleden
Het probleem van roken zit niet alleen in het feit, dat de cellen zich wel of niet periodiek vernieuwen, maar draait vooral om het teerprobleem. In teer zitten halfverkoolde stoffen, algemeen omschreven als polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAKs). Deze blijven niet alleen in je longen zitten, maar worden ook in de rest van het lichaam opgenomen.
PAK’s zijn een groep van honderden organische stoffen opgebouwd uit twee of meer benzeenringen, welke vooral in de belangstelling staan vanwege de daaraan toegedichte carcinogene eigenschappen. PAK’s ontstaan bij onvolledige verbranding of verkoling van diverse koolstof bevattende materialen. Daartoe behoren onder andere fossiele brandstoffen, voedingsmiddelen en hout. Paks worden bijvoorbeeld gevormd bij de vergassing van kolen, bij het aanbranden van eten (barbecueën), het verstoken van brandstof en zitten ook in sigarettenrook.
Je lichaam bestaat uit zo’n 300 verschillende celtypen die allemaal een andere levensduur hebben. Sommige cellen leven slechts een aantal uren of 2 tot 3 dagen, terwijl andere cellen 4 maanden of zelfs 8 tot 10 jaar leven. De cellen kunnen zich vernieuwen, maar heel veel stoffen als PAKs en PCBs én tatoo-pigmenten blijven de rest van je (verkorte??) leven in je lichaam.