Hoe gaat een trillend hoofd weg?

Als ik in de klas zit schaam ik me omdat mijn hoofd trilt ook als iemand me aankijkt schaam ik me. hoe kom je van een trillend hoofd af moet je dan bijv je nek trainen of moet je recht op zitten? ik heb het gevoel dat mijn nek spieren zwak zijn. mijn nek is erg dun. ik zit ook vaak met een verkeerde houding kan het hierdoor komen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.4K

Het beste antwoord

Het trillen van je hoofd kan goed een zenuwtrekje zijn en niets te maken hebben met je houding of spieren. Het is moeilijk om hier iets aan te doen, juist in periodes dat je gespannen bent zal je er meer last van hebben. Er zo mijn mogelijk aandacht aan besteden is het beste, maar dat is erg moeilijk.
probeer je erbij neer te leggen dat je het nu eenmaal hebt. Mijn zoon heeft dit ook gehad als hij gespannen was, hij is nu 19 en heeft er geen last meer van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Ik ga proberen om er zo min mogelijk aandacht aan te besteden.

Andere antwoorden (1)

Het lijkt hier te gaan om een onvrijwillige, bevende beweging van het hoofd die waarschijnlijk ritmisch plaatsvindt. Deze beweging ontstaat door spieren rond het hoofd die zich herhaaldelijk samentrekken en verslappen. Hierdoor trilt het hoofd. Dit soort bewegingen treden vaak al op jonge leeftijd op, worden langzaam heftiger en de oorzaak is onbekend. Soms komt het in families voor.

Dit trillen (in medisch jargon 'tremor' genoemd) blijft gewoonlijk mild van aard en er zijn geen aanwijzingen voor een ernstige ziekte. Toch kan dit trillen van het hoofd veel ongemak veroorzaken.

Soms kun je je met zien moeilijk concentreren op een voorwerp, het schrijven kan bemoeilijkt worden, maar het kan je ook in verlegenheid brengen. Vermoeidheid, emotionele spanningen, angst, en te veel koffie of energiedrankjes kunnen het trillen verergeren.

Ook bepaalde medicijnen kunnen de klachten verergeren. Vooral voor astma en COPD medicijnen ('pufjes') geldt dit. Pas op met alcohol: een beetje alcohol kan de klachten verminderen. Maar zwaar drinken of plotsklaps stoppen met drinken kan de klachten flink doen toenemen.

Je huisarts kan, na onderzoek, samen met jou besluiten medicatie voor te schrijven. In het algemeen wordt dan een B-blokker gegeven, bijvoorbeeld propanolol.

Meestal is er geen behandeling nodig. Zorg dat je uitgerust bent en blijft en neem een makkelijke houding aan als je gaat zitten of staan. Een ongemakkelijke houding zorgt al snel voor een toename van het trillen.