Mensen die. visschubben huid hebben die echt 24 uur perdag jeuk? gaat de jeuk dan niet weg alls je het stuk krapt?

visschubben ziekte

Toegevoegd na 4 minuten:
Het heet visschubben huid ziekte

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ik neem aan dat je doelt op Ichthyosis.
Ichthyosis is niet één ziekte, maar een soort verzamelnaam voor een vrij grote groep huidziekten. Deze ziekten hebben gemeen dat er sprake is van een droge, verdikte en schilferende huid; hierdoor heeft de huid wel iets weg van de schubben van een vis.

Zoals gezegd is het niet één ziekte. Elke specifieke ziekte heeft zo zijn eigen symptomen en dus ook de hoeveelheid jeuk wisselt.
Ichthyosis vulgaris (de meest voorkomende vorm) lijkt bijvoorbeeld erg op een gewoon wat droge huid. Hierbij kan zeker wel jeuk voorkomen, maar die hoeft zeker niet de hele dag op de voorgrond staan.
Bij andere vormen kan de jeuk zo erg zijn, dat mensen er letterlijk gek van worden.

Bij een Ichthyosis bullosa van Siemens kan ook pijn meer op de voorgrond staan. Bij deze vorm is er op de kinderleeftijd sprake van grote blaren; deze kunnen uiteraard pijnlijk zijn. Later is er wel weer sprake van droge plekken, deze gaan weer jeuken.
Van een ziekte als het Harlequin-type ichthyosis kan ik me niet voorstellen dat het jeukt, maar aangezien die kinderen op zeer jonge leeftijd overlijden weet ik dat natuurlijk niet zeker.

Krabben is bij dit soort huidziekten een erg slecht idee. De jeuk is een gevolg van een ontstekingsproces in de huid. Door te krabben neemt de jeuk even af, maar het ontstekingsproces neemt er juist door toe. Hierdoor kan de jeuk door krabben juist toenemen.

Overigens is het onmogelijk om 24 uur per dag jeuk te hebben. Tijdens de slaap is het onmogelijk om jeuk te voelen.