Waarom zit ik voller na het stomen dan ervoor?

Stomen is toch bedoeld om de holtes te openen? Waarom zit ik dan altijd na het stomen meer verstopt dan ervoor?
Ik heb al een tijdje last van een zere tand en de tandarts vermoedt dat de (luchtweg)holte erboven vol zit en adviseerde me te gaan stomen. Alleen heb ik na het stomen dus steeds het gevoel dat ik zwaar verkouden ben. Of is dit juist te bedoeling zodat het los komt?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De bijholtes zijn ruimtes in je kaak en voorhoofd die maar een kleine opening naar de neus hebben, bij een ontsteking van een bijholte kan deze opening dicht gaan zitten, hierdoor zit de ontsteking opgesloten en gaat pijn doen, vooral bij bukken. Het is nu de bedoeling om de kleine doorgang naar je neus weer open te krijgen, hierbij kan stomen helpen. Maar ook 3 keer per dag hete pepermunt thee drinken, hierdoor krimpen je sluimvliezen en kan de doorgang weer open gaan, de druk gaat er af, de viezigheid er uit en de pijn gaat weg, Neem wat extra vitamine in voor je weerstand en drink behalve pepermunt thee ook thee van duizendblad. De plaats van je ontstoken kaakholte kun je ook masseren door er stevig over heen te wrijven richting je ooghoek, net zo lang dat het heet gaat aanvoelen. Pas op dat je na het stomen nooit direct naar buiten gaat de kou in! doe het voor naar bed gaan.

Dat is inderdaad de bedoeling van stomen! Het lijkt of je voller zit als het naar buiten komt. Het is heel belangrijk dat de holte leeg raken, omdat je anders ontstekkingen kunt krijgen. Het slijmvlies is gezwollen en door het stomen komt dit naar buiten, en dat geeft het gevoel van voller zitten na het stomen.

Het lijkt op het vollopen van de sinussen (bijholtes) als gevolg van het loskomen van wat wordt genoemd secretie (afscheiding), juist als gevolg van stomen.

Bronnen:
Ervaring

Voor het stomen is het slijm redelijk dik, hierdoor kan het niet makkelijk afgevoerd worden. Als je gaat stomen wordt er water vermengt met het slijm, het wordt daardoor volumineuzer, hierdoor lijk je meer verstopt te zitten. Maar doordat het water het slijm dunner maakt kan het beter afgevoerd worden.

als je te vaak stoomt met pepermunt of poho of eucaliptus kunnen je slijmvliezen juist geiïriteerd raken en meer "slijm"aanmaken dat kan dus het geval zijn, Je kan ook stomen met zweedse kruiden van Maria Treben kun je bij de tuinen en natuurwinkels krijgen helpt bij mij altijd erg goed.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100