Waarom blijft mijn oog ontsteken en hoe kan ik dit voorkomen?

Ik heb al meer dan 2 jaar oogontsteking aan mijn rechter oog. 4x een galazion weg laten snijden, meerdere penicilline kuren, waarna ik altijd binnen een paar weken weer een opgezwollen ooglid heb met ontstekingsverschijnselen, groene pusresten 's ochtens, pijnlijk etc.
De oogarts noemt het 'pech'.
Ik maak 2x per dag schoon met gekookt water wat een beetje helpt, maar het niet oplost. Heeft iemand tips? Het is enorm vervelend.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Hygiëne

Allereerst is het belangrijk om op te merken dat de meeste infecties besmettelijk zijn. Was daarom altijd je handen voordat en nadat je in aanraking komt met je ogen en gebruik handdoeken of tissues slecht eenmalig en voor 1 oog. Zo voorkom je besmetting van het ene oog naar het andere en besmetting van andere gezinsleden.

Het oog reinigen met een wattenstaafje gedoopt in gekookt water en de oogrand met en oplossing van gekookt water en babyshampoo. Ook kun je thee maken van calendula of ogentroost en het oog daarmee schoonmaken.

Compressen

Warme compressen op het ontstoken oog vergroten de bloedcirculatie, wat de genezing versneld. Bovendien wordt de talg vloeibaar en de huid zachter, dit versnelt de rijping en maakt het doorbreken van de ontsteking makkelijker zodat er een natuurlijke drainage plaats kan vinden. Lichte massage van de oogleden kan de afvoer van talg en pus vermakkelijken. Ook huidschilfertje die vastgekoekt zitten tussen de wimpers weken zo los en kunnen makkelijk weggeveegd worden. Je kunt een warmte compres op verschillende manier maken; bijvoorbeeld opgevouwen zakdoeken strijken met de strijkbout op de heetste stand. Washandje in heet water of zelfs een speciaal oogmasker met gel gevuld in heet water leggen. Test altijd het compres eerst uit op bijvoorbeeld de elleboog om te kijken of het niet te heet is en leg het compres op het gesloten oog en laat het ongeveer 5 minuten liggen. Je kunt de compressen ook maken met thee van calendula of ogentroost.
fremar
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
Als toevoeging: bij veel apotheken kan je ogentroost kopen, van het merk Weleda, als je geen zin hebt thee te trekken.