bloedende ducubitus is dat normaal?

Decubitus wond is aan het genezen, maar nu bloed het is dat normaal??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ja, dat kan zeker normaal zijn; het is zelfs een goed teken!
Het probleem bij decubitus is een gebrekkige doorbloeding van een stuk huid. Hierdoor sterft de huid op zo'n plek af en ontstaat er een decubituswond. Doordat er zo'n slechte doorbloeding is worden er bijna geen bouwstoffen aangevoerd en afvalstoffen afgevoerd. Dit veroorzaakt een zeer trage (tot afwezige) genezingstendens.
Het allerbelangrijkste om de wond weer te laten genezen is dus het laten toenemen van de doorbloeding. Het feit dat het bloed betekent dat er bloed door de vaten loopt; dat is dus zeer gunstig.
Verder is een decubituswond ook gewoon een wond die kan bloeden, als het bloed aanwezig is. De vaten raken immers ook kapot, daarin verschilt het weinig van bijvoorbeeld een snijwond.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Lijkt me niet ongewoon. Decubitus ontstaat doordat het weefsel op een bepaalde plek slecht doorbloed is, als de wond aan het genezen is moet de circulatie ter plaatse dus verbeterd zijn en kan bloeden voorkomen. De huid is bij decubitus kapot dus kan het altijd wat gaan bloeden (bv als de korst stuk gaat). Het moet wel binnen de perken blijven...