is het erg dat een kind van bijna 14 jaar nog onders hem/haar bed kijkt en bang is

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik denk het niet. Elk kind zal nog wel bepaalde angsten hebben, maar de angsten waar je kind nu nog bang van is zouden toch al overwonnen moeten zijn, of het is voorheen ernstig getraumatiseerd geweest door zo'n bepaalde situatie.

Aan de ernstige kant, vind ik. Onder het bed zitten monsters, die een vertaling zijn van onbewuste angsten - die na 14 jaar toch redelijk behapbaar hadden mogen zijn. Een rustig gesprek met een vriendelijke meneer (die overigens psychologie heeft gestudeerd en een beetje met kinderen kan omgaan) in een ontspannen sfeer is misschien het slechtste idee niet.

Ik ben 17 maar kijk er ook soms onder :)

koop een bed waar je niet onder kunt kijken en het probleem gaat vanzelf over.

Nee. Wanneer dat een veilig gevoel geeft dan is dat helemaal niet erg.

Denk ook dat het die angsten op die leeftijd al overwonnen zou moeten hebben. Ik denk daarom dat het kind onzekerheden heeft op basisniveau. Als de vraag van een ouder afkomstig is luidt mijn advies: Ga na wat de oorzaak kan zijn en schakel desnoods hulp in. Toegevoegd na 3 minuten: Sterk advies: Bij hulp psycholoog inschakelen, geen psychiater.

Er zijn veel mensen ergens bang voor... met de lift gaan (vaak claustrofobie), hoogtevrees, vliegangst, pleinvrees... Dat zijn allemaal volwassenen. Rustig praten , bv door de eerder genoemde psycholoog, kan een optie zijn. 1 ding is zeker GEEN optie, nl. hem vertellen dat ie niet kinderachtig moet doen of soortgelijke opmerkingen Dat gaat avrechts werken.

Nee hoor, geen probleem. Niet iedereen is daar op dezelfde leeftijd vanaf. Ieder kind wordt in zijn eigen tempo volwassen. Uiteindelijk komt het wel goed. Praat er wel af en toe over. Als hij/zij al WEET dat het eigenlijk onzin is, dan lukt het uiteindelijk ook om het te laten. Maar ieder kind is anders en iedereen heeft zijn eigen tempo van ontwikkelen. Ander voorbeeld: De een gaat met 10 jaar al niet meer bij papa op schoot omdat ie zich daar te groot voor voelt en de ander kruipt met 14 nog wel bij papa op schoot (heb ik met eigen ogen gezien, een flinke kerel van 14 bij zijn vader op schoot). Ik ken ook kinderen van 16 die nog schooltje spelen.

wel serieus nemen anders vertrouwd je kind je dit soort dingen niet meer toe. je kind gaat naar een belangrijke fase van zijn leven toe in deze puberjaren en dan valt hij / zij terug op zijn basis; dat zijn eigen omgeving te vertrouwen is. de puberteit is zo'n onzekere hormonale fase. maar,... overtuig je er 100000 % van dat er geen andere belangrijke dingen spelen zoals pesten, misbruik of andere zaken wat het oervertrouwen van je kind heeft kunnen schaden!!! ga vooral op je intuitie af en wees kritisch!

Ik kijk ook nog wel eens onder mijn bed, voor het slapen gaan. Niet zo zeer dat ik spoken verwacht, maar ik heb een enorme hekel aan spinnen. Ontdek ze liever voor het slapen gaan, dan dat ze tijdens mijn slaap mijn bed in kruipen. Verder voer ik als ik 's avonds thuis kom sowieso even een korte huischeck uit. Kijk dan of alles nog is, zoals het hoort te zijn. Dit na een inbraakgolf hier in de wijk en een paar pogingen tot inbraak bij mezelf. Als je alleen woont moet je toch goed op jezelf passen. Dat een 14 jarige dus voor het slapen gaan standaard eerst nog even onder zijn bed kijkt, hoeft dus helemaal niet verontrustend te zijn. Maak het eens bespreekbaar en vraag eens naar de reden. Misschien is de reden is onschuldigs, maar misschien kunt u samen ook wel werken aan een oplossing.

nee waarom is dat erg, bang zijn is een natuurlijk iets,iedereen is wel ergens bang voor daar hoef je je echt niet voor te schamen

Nee hoor het was bij mij een vast ritueel om onder het bed te kijken tot mijn 15 jaar waarom weet ik nog steeds niet maar ben er inmiddels wel van af.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100