Bestaan er speciale gordels en bureaustoelen die je dwingen om met een rechte houding te zitten?

Ik vroeg mij af of er speciale gordels of bureaustoelen bestaan die je bij wijze van spreke echt dwingen om met een rechte houding te zitten?

Zo ja, waar kan ik zo iets bestellen via het internet?

Dank bij voorbaat

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K
Ritsuka
10 jaar geleden
Laat een gadget gezien, soort riem voor je middel. Helaas naam kwijt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn moeder moest op school een stok achter haar beide elleboogholtes klemmen. Dan zit je gegarandeerd recht. Alleen kun je dan niet meer schrijven.

Het beste antwoord

Iedere goede bureaustoel laat je met rechte rug zitten.

Een bureaustoel moet helemaal aangepast kunnen worden aan de gebruiker.
Bij mij op het werk kwam daar speciaal iemand van de arbo-dienst voor langs.

Die vertelt dat ook precies hoe je moet zitten.
En vooral dat je de bewegende rugleuning ook echt moet gebruiken om
te bewegen!

Maar de rest moet je zelf doen.
Je kunt jezelf vastgorden, of op een rare bal gaan zitten, of op een knie-stoel,
of wat dan ook. Maar de discipline om die spullen goed te gebruiken,
die ligt echt bij jezelf.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Klopt, Caat. Ook heel belangrijk: regelmatig van houding veranderen. Er is dus niet één beste houding. Het van houding veranderen is net zo belangrijk. Plus: regelmatig even bewegen. Ik werkte ooit bij een bedrijf waar de arbodienst vertelde dat het asociaal was om koffie te halen voor je collega's. Daarmee ontnam je hen namelijk de kans om even uit de stoel te komen en een stukje te lopen.

Andere antwoorden (4)

Een niergordel kun je hiervoor gebruiken.
Echter, wil je blijvend een rechtere rug overweeg dan een bezoek aan een fysiotherapeut of een vergelijkbaar iemand.

Toegevoegd na 18 minuten:
Deze kun je uiteraard ook om doen als je achter je bureau zit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn verschillende bureaustoelen die gebaseerd zijn op het zitten op een bal. Ze variëren van gewoon een bal tot een futuristische stoel met bolvormige zitting. Die schijnen erg goed voor je rug te zijn.
bamibal
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op zo'n bal kan je toch ook hangend zitten?
Op een swopper moet je wel met een rechte rug zitten.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Interessant, maar wel heel duur :'(
De Lumoback: http://www.quantifiedjan.nl/de-lumoback/
Het is een gordel die je omdoet, de samenwerkt met een app of je pc.
Je moet het apparaat eerst even kalibreren, maar dan gaat hij trillen als hij merkt dat je niet rechtop zit.
En je kunt nog de gevoeligheid en dergelijke instellen.
Ritsuka
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook zéér interessant, zou deze ook bestaan voor smartphones met een Android besturingssysteem?
Ritsuka
10 jaar geleden
Van wat ik op de officiele website zie helaas niet, alleen voor iOS.