Je intuitie: is dat gevoel of verstand? En kun je ervan uitgaan dat die betrouwbaar is..is het niet op het moment zelf dan wellicht later?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er was eens deze wijze zin die ik aanhoorde op een workshop :
De "tweelingbroer" van de intuitie is de twijfel .
( Waar de zuivere intuitie naar boven komt , volgt na enkele seconden de twijfel ) . Ze zijn elkaars tegenpolen maar ook elkaars maatjes.

Het beste antwoord

Allebei en geen van beiden.
Je intuitie is het vermogen om gebruik te maken van gevoelens, gedachten, beelden, geluiden, herinneringen etc. waarvan je eigenlijk niet bewust door hebt dat je ze waarneemt of hebt.
Je loopt de trap op en een beklemmend gevoel overvalt je. Geen aanwijsbare reden - behalve dat je intuitie weet wat jij vergeten was. Toen je zojuist naar beneden kwam heb je (zonder daar over te denken) het licht op de trap uitgedaan. Nu is het (het was je niet eens opgevallen) weer aan. JIJ hebt het niet aangedaan. Wie dan wel?
Zoiets. Subliminale informatie uit het half-bewuste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Je intuitie is vaak niet zo rationeel verklaarbaar. Daarom is het ook lastig om gevoel en verstand te onderscheiden van elkaar. Ik denk dat het een combinatie is van gevoel en verstand. Vaak opgedaan door eerdere ervaringen en de uitkomst daarvan.

Hoe vaker je intuitie juist blijkt te zijn, hoe meer je kunt vertrouwen op je intuitie. Achteraf kun je altijd beoordelen of je intuitie juist was, vooraf natuurlijk nooit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je intuïtie is voornamelijk je gevoel.
Je gevoel zegt je dat iets niet klopt of wel klopt.
Het is iets wat je niet kunt beredeneren met je verstand, maar iets wat zuiver vanuit je gevoel tevoorschijn komt.
Je kunt het wel trainen door te luisteren naar het stemmetje in je hoofd, naar een reactie van je lichaam.
Ook al zegt je verstand dat het goed is, soms zegt je intuïtie iets heel anders, uiteindelijk zal dat bijna altijd kloppen!
Als je jezelf er in traint, zal het steeds beter lukken om die signalen te herkennen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas heeft ervaring mij geleerd, dat ik niet op mijn intuitie kan vertrouwen. Omdat mijn moeder en mijn zus dit juist wél kunnen, maw hun 'antennetje' pikt de signalen heel goed op, ben ik er ooit van uitgegaan, dat je op je intuitie kunt vertrouwen. Na meerdere keren op de blaren gezeten te hebben, heb ik het dus maar afgeschaft, en ben een beetje huiverig geworden om dat inwendige stemmetje te volgen. Ik bekijk alles eerst maar even, al probeer ik dat zo onbevooroordeeld mogelijk te doen. Misschien dat mijn grenzeloze optimisme me te naïef maakt, en daardoor het inwendige stemmetje 'verkleurt'. Maar ik neem nu, hoop ik, wat meer 'verstandige' beslissingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Intuitie is altijd je gevoel. Als je gaat beoordelen of die betrouwbaar is dan doe je dat met je verstand.
Helaas ziet het verstand niet alles. Dus zal je je gevoel nooit 100% bewust kunnen worden.
Bovendien heeft het verstand last van het verleden, heden en de toekomst. Dus ook het moment waarop je je verstand aanspreekt, verschilt in de interpretatie.

Wel kan je je verstand uitschakelen en kan een soort weten krijgen. Dan wordt je bewustzijn bijna gelijk als het gevoel. Dit vergt echter een lange training.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Intuitie is een soort instinct dat de natuur zowel aan de dieren als aan de mensen heeft meegegeven. Dieren zullen alleen hun instinct volgen maar omdat mensen kunnen denken volgen de meesten hun verstand. Ik volg meestal mijn instinct dus mijn intuitie of gevoel. Ik vertrouw daarop omdat het altijd feilloos aangeeft bij mij of iets in orde is of niet. mijn intuitie heeft me al vaak geholpen en is bij mij misschien door de natuur meegegeven omdat ik een zoon heb gekregen die zelf geen pijn aangeeft als hij iets mankeert. Ik zie het aan zijn ogen. Het kan uit het niets opkomen dat een innerlijke drang me zegt om naar zijn ogen te kijken. Dit gebeurde voor het eerst toen hij een peuter was en zat te spelen. Niets aan de hand met hem, eten, drinken, vrolijk. De huisarts was dan ook heel verbaasd toen ik antwoordde op zijn vraag:"wat heeft hij"
dat hij anders uit zijn ogen keek. Hij zei me dat hij een moeders instinct altijd opvolgt en keek hem na. Bleek hij angina te hebben. Hij was niet eens warm en normaal heb je koorts bij een infectie. Ik zie aan iemands ogen of hij/zij te vertrouwen is en dit gevoel blijkt altijd te kloppen.
Mijn intuitie heeft mij dus nog nooit bedrogen en ik luister hier dan ook eerst naar dan naar mijn verstand. Ik heb er dan ook nooit spijt van gehad.
amc
14 jaar geleden
Vrouw: ik wil van je scheiden.
Man: wie is hij?

Waarschijnlijk wist je in een fractie van een seconde wie 'hij' is, als je daar de levenservaring voor hebt ten minste. Maar als je aan een jong kind zou moeten uitleggen wie 'hij' is, zal je toch echt een heel verhaal over huwelijken en overspel moeten houden. En ook als je het verstandig wilt overdenken ben je wel even bezig.

Dat supersnelle antwoord is je intuïtie aan het werk. Het geeft je zo snel als mogelijk een antwoord op de huidige situatie, gebaseerd op alle ervaring die je ooit hebt opgedaan. Het is geen verstand in de zin dat het rationeel doordacht is, maar heeft het heel vaak bij het rechte eind. Let op met kansberekening: daar is intuïtie ronduit slecht in. Het probeert overal patronen in te herkennen en kan daardoor niet goed overweg met puur toeval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij geen van beide. Ik denk dat intuïtie bovenal waarneming is. Onbewuste waarneming dan wel te verstaan.

Intuïtie is wakker worden met het idee dat er iets mis is, zonder bewust te weten dat je een tik tegen het raam hebt gehoord.

Komt die tik door een tak en de wind, dan val je na een tijdje alert zijn weer in slaap en vergeet je waarschijnlijk het hele gebeuren.

Komt die tik door een inbreker, dan ben je alert genoeg om hem te betrappen, en vertel je daarna iedereen hoe bijzonder het was dat je 'gevoel' je wakker maakte en je 'vertelde' dat er iets mis was.

Zo werkt volgens mij intuïtie altijd. Je neemt meer waar dan je bewust verwerkt. Het is niet je gevoel dat je vertelt dat die man onbetrouwbaar is, en ook niet je (bewuste) verstand. Het is de onbewuste waarneming dat die man te veel met zijn handen beweegt en steeds een blik op de deur werpt waardoor je hem niet vertrouwt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kracht van de ?vrouwelijke intuïtie? wordt onderschat. Het is in feite onze manier om dingen aan te voelen.Hier zijn wat tips om je te helpen om naar je intuïtie te luisteren en zo je leven mooier te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Intuïtie is een vorm van "direct weten", zonder dat men dit beredeneerd heeft.
Ik wil je 1 ding adviseren laat dat nooit in de steek. Je weet het !!! ik weet het als geen ander ,daar ben ik maar wat trots op. Heel soms heb ik er wel eens naast gezeten dat geef ik zomaar toe ,maar meestal had ik het goed. Het heeft mij beschermd in de jaren. Daar gaat het toch om. Ach, en als je er naast zat ,geeft dat toch niet. Heel veel succes