Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom laat ons lichaam/brein ons ernstie ongelukken vergeten?

Ik heb een tijd geleden een ongeluk gehad waar ik mij nauwelijks nog wat van kan herinneren. Het enige wat ik weet is het moment dat ik een auto zou raken en dat ik in het ziekenhuis lag het moment daartussen kan ik mij niks meer van herinneren. Waarom laat ons lichaam/brein ons dit vergeten?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Bescherming voor al te heftige emotie's.
Mensen zeggen ook wel eens na een ernstige gebeurtenis: Ik leefde in een roes, alles ging aan me voorbij. De emotie's komen dan 'minder' binnen omdat ze zo heftig zijn.
Het geeft je de kans alles op een later tijdstip op een rijtje te krijgen omdat dat op het moment zelf teveel gevraagt is. Dit gebeurt trouwens ook bij hele leuke emotionele gebeurtenissen.
Bij een ernstig ongeluk als het jouwe, wordt alles even 'uit' gezet, zelf denk ik ook om dat je alle energie nodig hebt om te overleven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (4)

als je een shock hebt, en dat is vaak het geval bij levensbedreigende situaties is dit een beschermmechanisme in je brein, evenals bijv. bij traumatische gebeurtenissen

wat niet wegneemt dat je natuurlijk ook in combi hiermee een slecht geheugen kunt hebben, dat weet ik niet
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat je anders helemaal niet zou kunnen overleven. Je lichaam en geest hebben na het ongeluk alle kracht nodig om te kunnen herstellen en genezen. Hierbij is je gedachtenkracht heel belangrijk.
Door eventjes die ervaring uit te schakelen, blijft je gedachtenkracht in de goede staat om genezing te kunnen bevorderen.

Dat je daarna nog niets kan herinneren. Betekend het dat je nog niet voldoende genezen bent (hierbij heb ik het ook over geestelijke genezing).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vaak is het zo dat die herinneringen nooit meer terug komen ook al ben je helemaal genezen, ook geestelijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja dat kan. Maar er kunnen juist door die verdrukking andere problemen in de plaats komen. Problemen die helemaal niet relateert aan die ervaring.
Daar komt men dan achter via regressie- of hypnotherapie. Deze herinnering zullen altijd naar boven willen komen. Als je dat niet bewust wilt zijn, dan onbewust via ziekten of ongemakken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hierin verschillen wij van mening, niet alles hoeft helemaal beleefd te worden om verwerkt te worden,ook hoeft niet alles, dat zo beroemde, plekje te krijgen, het is maar hoe je met ervaringen omgaat, maar dat is mijn kijk hierop.
Dat is onze moeder de natuur!
Ik heb zelf ook een ernstig ongeluk gehad, waarna ik coma lag. Ook ik kan die hele dag niet meer herinneren. Blijkbaar is het zo verschrikkelijk geweest aan pijn of beleving daarvan, dat je het niet opslaat.
Ik hoop ook dat ik in de rest van mijn leven geen beelden of wat dan ook terug ga krijgen.
Ik dank moeder de natuur! Het is inmiddels 15 jaar geleden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat er in de tijd van ongeluk en de tijd van weer normaal kunnen denken het lichaam een zo grote klap krijgt dat het lichaam in die tijd op tilt slaat en alle functies uitsckakeld behalve de fucties voor het herstellen en overleven .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing