Waar staan de termen TIQ, VIQ, PIQ, VBF, POF en VSF voor?

Ik heb ooit een keer een (officiële) intelligentietest laten doen, namelijk de WISC-III. Bij de uitslag werden deze termen genoemd. Uit het verslag blijkt nou niet erg duidelijk waar deze voorstaan.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
77.6K

Het beste antwoord

Hierbij is TIQ de totale intelligentiescore, VIQ staat voor de verbale intelligentiescore,
PIQ betekent de performale intelligentiescore, VBF is de verbaal begrip factor, POF staat voor de
performale organisatie factor en VSF is de verwerkingssnelheid factor

Toegevoegd na 2 minuten:
Structuur van de intelligentie
Wechsler onderscheidt binnen de intelligentie verschillende factoren:
 Globale capaciteit  TIQ = Totaal IQ.
 Verbale intelligentie = Verbale schaal  VIQ = Verbaal IQ.
 Performale intelligentie = De performale schaal.  PIQ = Performaal IQ.
 Andere factoren, die ook indexen genoemd worden:
- Verbaal begrip index  VBI.
- Perceptuele organisatie index  POI.
- Werkgeheugen index  WgI.
- Verwerkingssnelheid index  VsI.
De meest betrouwbare schatting van de intelligentie bekomt men via het totale IQ.
fremar
10 jaar geleden
fremar
10 jaar geleden
Dat vraag ik mij ook af...er is weinig of niets van terug te vinden als je googled
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je betaalt hebt voor die test kun je ook een uitleg vragen (eisen) in normaal nederlands.