Wannee verbrand ik meer calorieën, als ik in de zwaarste versnelling fiets, of in de lichtste?

Lichtste = meer omwentelingen
Zwaarste = zwaarder

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.9K
Amadea
4 jaar geleden
Dat zal ook nog afhangen van de snelheid die je bereikt en hoe lang je dat volhoudt.
LeonardN
4 jaar geleden
@Amadea Ja daarin heb je gelijk.
Meestal is de conventie in een onderzoeksvraag om alle variabelen gelijk te houden, behalve de gevraagde variabele. Dus je mag de vraag ook lezen als:
Aangenomen dat ik 15 km lang 15 km/uur fiets maakt het dan uit in welke versnelling de fiets staat voor het aantal verbrande calorieën.
Daarbij zijn ook andere variabelen gelijk (wind, kleding, fiets).
tinus1969
4 jaar geleden
@LeonardN, veel vragen die hier worden gesteld zijn geen goed gedefinieerde onderzoeksvragen. Daarom is het verstandig om bv eerst te vragen naar 'de vraag achter de vraag'.

Antwoorden (2)

Ligt natuurlijk ook aan de snelheid, maar aangenomen dat je een redelijk tempo wil fietsen, dan verbrand je in de hoogste versnelling de meeste calorieën. Kijk maar naar wielrenners, die hebben een vermogensmeter, om op het gunstigste vermogen te fietsen.(Vermogen is arbeid is calorieën).
jc54
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
"dan verbrand je in de hoogste versnelling de meeste calorieën" Is dat niet omdat je ALS je snel fiets je ook vaak in een hoge versnelling zit. Als je minder zou verbranden met lagere versnelling, zouden alle wielrenners hem in de laagste hebben staan en zou je ze ontzettend veel rotaties zien maken. "Kijk maar naar wielrenners"
En wat zie ik dan? Kijk jij op zo'n vermogensmeter?!
In principe maakt dat niet uit, omdat het aantal verbruikte calorieën wordt bepaald door de verrichte arbeid, en die is gelijk aan kracht x afstand. Kracht wordt daarbij vooral beïnvloedt door luchtweerstand (sneller fietsen kost meer kracht).
Dat is onder de aanname dat een hoge of lage versnelling even energie-efficiënt is; dat is een betwistbare aanname. Als het in de praktijk gaat om 'meer calorieën verbranden', kun je beter sneller fietsen ipv in een andere versnelling. Verder wordt gewichtsverlies maar beperkt bepaald door lichamelijke activiteit en vooral door (veranderingen in) basaal metabolisme, dus door hormonen.
tinus1969