Hoe kan het dat spiritualiteit en religieuze gevoelens samengaan met beschadigde hersenen?

Deze week is bekend geworden dat beschadigen aanbepaalde delen van de hersenen leiden tot verhoogde spiritualiteit. Hoe werkt dit?

http://news.yahoo.com/s/livescience/20100212/sc_livescience/linkstospiritualityfoundinthebrain
Scientists have identified areas of the brain that, when damaged, lead to greater spirituality. The findings hint at the roots of spiritual and religious attitudes, the researchers say.

Weet jij het antwoord?

/2500

In het artikel staat dat de hersendelen die het "ik" bepalen, zijn beschadigd. Daarnaast gaan ze ervanuit dat mensen die zichzelf in een grotere context zien dan alleen henzelf, vaak spiritueler zijn. Deze mensen met hersenletsel hebben een beschadigd ik-beeld, waardoor ze op de spiritualiteitsmeting hoger scoren. Maar dat wil niet zeggen dat ze ineens spiritueler zijn geworden. Volgens mij gewoon een slimme wetenschapper aan het werk, die weet hoe hij z'n onderzoek moet verkopen.

Spiritualiteit zit holografisch verdeeld over de hersenen. Bepaalde inhibitiesystemen hebben echter een specifieke locatie. Als deze locaties beschadigd raken , worden spirituele belevenissen minder sterk geremd en/of gecontroleerd. Ons "verstand " is dan wat minder de baas en de spirituele impulsen kunnen zich duidelijker manifesteren. Helaas kunnen ook andere processen dan soms verminderd zijn, zoals systemen die nuchterheid en objectiviteit bewerkstelligen. Daarom is het wijs, naast spiritualiteit ook vooral veel nuttige aardse dingen te doen, liefst met medemensen en je niet teveel laten opslorpen door het spiriteel beleven. Dat kan je dan teveel losmaken van jezelf en dan gedrags- en persoonlijkheidstoornissen teweeg brengen met ernstige sociale gevolgen. Ik heb dit zien gebeuren bij sommige mensen die door hersenbloedingen en andere oorzaken flink hersenletsel hebben opgelopen. Voor verscheidene van deze mensen liep het slecht af. Het doorschieten in spiritualiteit kan mensen ook zeer angstig en paranoide maken. Het bedrijven van spiritualiteit zou om die reden beter in groepsverband en onder betrouwbare leiding kunnen plaatsvinden. Helaas neigen sommige mensen die door bovengenoemde oorzaken sterker spiritualiteit zijn gaan bedrijven tot afzondering en afwijkend sociaal gedrag, wat hen in een erg kwetsbare positie brengt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100