waarom voel ik na een zeereis de golven nog?

Ik ben nu al 24 uur aan land na een zeereis van 8 dagen, en in mijn hoofd schommelt het nog steeds, ik voel de langzame deining van een groot schip. (wel leuk trouwens) Deze vraag is eerder gesteld maar zonder wetenschappelijk antwoord. Waar gaat nu de communicatie mis tussen mijn evenwichtsorgaan in mijn oor en mijn hersenen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij mij duurde dat ook heel lang nadat ik 36 uur op zee was geweest (op een klein bootje). Zeker 24 uur, maar hoe het komt dat het zo lang duurt?
Cryofiel
10 jaar geleden
De mens is gewoon wat traag van begrip. ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar niet iedereen heeft er in die mate en die duur last van, Cryofiel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik snap het mechanisme niet zo. Gek genoeg voel ik ook, net als op het schip, kleine onverwachte bewegingen tussen het langzame deinen door. Ik voel het trouwens alleen als ik rustig zit. Mijn vriend die ook mee was voelt het alleen als hij rondloopt! Maar ook nu nog, een etmaal later.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het mechanisme is volgens mij dat je hersenen in de week op zee geleerd hebben te anticiperen op een beweging. Die beweging komt nu niet, maar de hersenen verwachten hem wel. En sturen bij waar dat niet nodig is, met als gevolg een beetje wankel gevoel.
Overigens ben ik snel misselijk in een achtbaan, en dat houdt dan ook een halve dag aan.

Het beste antwoord

Als je vaart doe je dat op een boot die beweegt. Daardoor moet het lichaam konstant het evenwicht bijsturen. Wanneer je nu terug op het land komt blijf je proberen bij te sturen, maar dat is niet nodig. Daardoor begin je een beetje onstabiel te lopen waardoor het lijkt dat je nog op zee bent
Robby Bb