Is het normaal dat je tussen de middag echt even moet slapen, op een leeftijd van 18 jaar?

ik ben de laatste tijd erg moe en voel me niet goed. ik kom ook niet makkelijk in slaap. heeft iemand tips, of weet iemand de oorzaak hiervan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook last van
Maar als even lig op bank bed of stoel ben ik zo weg!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de zekerheid kan je je bij de huisarts even laten testen op de ziekte van pfeiffer. Succes ermee!

Antwoorden (10)

De oorzaak kan ik niet zeggen, en daarom kan ik je ook geen tips geven. Wat ik je kan adviseren is om naar je huisarts te gaan. Waarschijnlijk moet je dan bloedprikken. Verder kan hij met een gesprek eventueel de oorzaak achterhalen. Het is dus niet normaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik verneem van meerdere kennissen dat ook zij dit allemaal rond hun 18de meemaakten 'even pitten' in de middag is vrij normaal: je lichaam is in ontwikkeling en je raakt snel uitgeput.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is luiheid van de westerse wereld. Dat heeft niks met lichamelijke klachten te maken.
Snuffel
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben t niet helemaal eens met dit antwoord.. De vraagsteller geeft veel te weinig informatie om een goed en zinnig antwoord te geven.. Ik dacht dat ook toen ik 18 was.... Ook is niks, maar toch had ik pfeiffer en ben ik nu (3 jaar later) nog steeds niet helemaal de oude.
Om uitsluitsel te krijgen zul je inderdaad even langs de huisarts moeten gaan. Het kan gerust zo zijn dat je gewoon veel slaap nodig hebt. Ik heb dat zelf ook en doe geregeld 's middags een powernap. Dit doe ik sinds mijn zeventiende, dus op je achttiende bestaat die mogelijkheid zeker en hoef je niet raar te vinden. Er kan echter natuurlijk ook iets anders spelen. Een bezoekje aan de huisarts is dus noodzakelijk als je zeker wilt weten dat er niets anders speelt.

Het antwoord dat hij je geeft kan je vervolgens kiezen als 'beste antwoord' ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:) leuk antwoord! +
In combinatie met ondergewicht (zag ik in je vorige vraag) en vermoeidheid, zou ik toch eens nader onderzoeken of er meer aan de hand is. Misschien problemen met je schildklier? Een bezoek aan je huisarts is daarom wel aan te raden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
of pfeiffer??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bloedonderzoek kan dit aantonen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ goed om de andere vragen te lezen!!
Toen ik 18 was kon ik overdag ook heerlijk slapen.. En s'avonds pas een uur of 1 / 2 in slaap vallen. Blow je? Sport je? Dat kunnen ook factoren zijn die mee kunnen spelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had om mijn 18e ook hetzelfde. Als je behoefte hebt aan een tukkie 's middags moet je dat gewoon lekker doen. Huisarts bezoeken kan geen kwaad natuurlijk, maar de oorzaak hoeft natuurlijk niet te liggen bij iets lichamelijks. Misschien heeft jou lichaam gewoon wat meer rust nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou toch ook even langs de dokter gaan, het kan gewoon zijn dat je het nodig hebt maar inderdaad ook medische oorzaak hebben: Ijzer tekort, bloedarmoede, pfeiffer etc.
De dokter of assistent zal bloeddruk opnemen en een vingerprik doen en met een klein drupje bloed heb je na 30 sec. antwoord.
Komt hier niks uit, gewoon lekker slapen tussen de middag.
Misschien ga je `s avonds te laat naar bed, waardoor je tussen de middag moe bent?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat voor een deel zou kunnen helpen:
Aangezien je niet makkelijk in slaap komt is het ook wellicht raadzaam om te kijken of je genoeg groenten en fruit eet.
'Wat je er in stopt, haal je er uit' zei mijn tante altijd.
Van te veel suiker en fabrieksvoer kan het zijn dat je je moe en futloos voelt.
Sowieso een bezoekje aan de huisarts kan geen kwaad zoals in vorige antwoorden is gezegd.

Sterkte!

Toegevoegd na 2 minuten:
Of het normaal is dat je even moet slapen; het zou mooi zijn als je het niet nodig had uiteraard, maar het kan lijkt me geen kwaad als je daar behoefte aan hebt. En als het in jouw ritme past..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het niet normaal. Op die leeftijd bruis je normaal gesproken van energie. Maar als het door te weinig slaap komt is het nog redelijk normaal, maar vanwege ondergewicht denk ik eerder aan bloedarmoede of vitamine b tekort. Hiervoor zou je een vitamine b-complex kunnen gebruiken.
Als dit na een paar dagen niet werkt zal ik even bij de assistent van je ha vragen om hb te prikken. Dat doen ze in je vingertopje, kunnen ze ook gelijk je suiker checken, want ook dat kan als het niet ok is vermoeidheid veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt, net als steeds meer mensen, stralingsgevoelig zijn geworden. Dan heeft je lichaam te veel (digitaal gepulste) straling te verwerken gehad en is je lichaam overstresst.

De straling kan afkomstig zijn van een dect telefoon bij je thuis, het draadloos internet op school, alle mobieltjes in je omgeving, draadloze printers, of een umts-mast in de buurt, maar waarschijnlijk is het een combinatie van al deze stralingsbronnen.

Probeer het volgende:
Zet je mobiel en draadloos internet en andere draadloze zaken ‘s nachts uit. Zet je dect telefoon zover mogelijk van je vandaan (of vervang m liever nog door een ouderwets bedraad toestel). Mochten de buren een dect aan de andere kant van de slaapkamermuur hebben, draai je bed om (scheelt weer 2 meter). Kijk je vanuit je slaapkamerraam naar een zendmast, probeer een maandje een slaapkamer aan de andere kant van het huis (extra muren ertussen helpt). Op deze manier kan je lichaam in ieder geval 's nachts echt tot rust komen zodat je de belasting overdag beter aan kan.

Ook voor overdag: neem op school (of je werk) een plekje verweg van het wifi-point en /of dect telefoon. En bel niet te lang met je mobiel, sms liever!

Probeer het een maandje, voor hetzelfde geld ben je over een maand weer helemaal de oude.

Helpt het niet dan zou ik zeker eens langs de dokter gaan.

Voor meer info over dit onderwerp, kijk op stopumts.nl