Als het zo warm is heb ik dikke handen en voeten (enkels) wat doe ik er aan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je veel zout eet (chips b.v.) Minder zoute dingen eten. Als je op leeftijd bent: plastabletten bij de dokter vragen. Als je zwanger bent in de laatste maand: nog even doorbijten.' Ja verder weet ik het ook niet, ik heb ook dikker voeten in de zomer maar niet mijn enkels en handen. Wel iets mr niet dat ik er last van heb. En me schoenen zitten wat strakker. Je beschrijft niet in welke mate je opgezet bent. Kan je b.v. je schoenen niet meer aan? enz.

Het beste antwoord

Vochtafdrijvende dingen eten als komkommer en bleekselderij en je handen en voeten in beweging houden / masseren en je zoutinname beperken en veel drinken zijn uitstekend, maar ik mis nog een belangrijk dingetje, dat eigenlijk het enige is dat echt een beetje helpt en vooral ook de pijn in je voeten voorkomt : benen omhoog.

's Nachts kun je een kunnen onder je benen leggen, maar overdag moet je ook zo veel mogelijk met de voetjes de lucht in. Een hocker of krukje is uitstekend. Beweeg wel, maar liefst in een koele omgeving ; ga vooral niet lange einden lopen in die hitte, want daar wordt het alleen maar erger van.

Is het HEEL extreem, ga er dan zeker een keer mee naar de huisarts, want het is niet altijd alleen maar een 'warmweerkwaaltje'. Er kan een relatie zijn met je bloeddruk, en vaak kunnen plaspillen veel verlichting geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je weinig beweegt, wat logisch is met dit weer, bewegen. Met name de onderdelen die 'dik' worden.
Dus bij het wandelen ook je armen/handen flink bewegen.
Dat activeert het lymfesysteem waardoor het vocht (beter) afgevoerd wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kamp al jaren met dikke voeten, en bewegen, vooral lopen is wel het LAATSTE wat je moet doen ;dan VOEL je het water naar beneden zakken, en dat doet nog pijn ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Marleen: Juist! Ik kan bijna niet bewegen van de pijnlijke voeten/enkels.
veel water drinken helpt vocht afdrijven. Beperk je zout inname. Eet/drink vochtafdrijvende produkten zoals venkel, selderij, brandnetelthee paardenbloemthee, ananas. Bij de drogist zijn vochtafdrijvende pillen/druppels te krijgen, wordt vaak homeopatisch genoemd maar zijn gewoon natuurproducten (homeopatisch wil zeggen zover verdund dat er van de werkzame stof geen molecuul meer in het preparaat te vinden is)
Leg je voeten op een krukje of in ieder geval hoger. Blijf niet stil zitten, ga wandelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Drink anderhalve liter water op een dag,
wees zuinig met zout en kruiden,
neem voldoende beweging,
peterselie, bleekselderij en appelazijn kunnen helpen,
een kussen onder je voeten kan ook helpen,
vermijdt teveel suikers en vetten,
verder kun je kiezen voor vochtafdrijvende middeltjes, zoals solidago.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met dit weer mag je heel wat meer dan 1,5 liter water hebben hoor ! Zeker als je niet in de koelte zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, sorry, je hebt gelijk, het woordje minimaal vergeten.
Drink veel water. Dan kan je lichaam het overtollige vocht beter afvoeren.

Matig je zoutinname. Door zout houd je vocht vast en het veroorzaakt een hoge bloeddruk, wat ook een ongunstige invloed op de vochthuishouding heeft. Voeg minder zout toe aan het eten. Maak je maaltijd zelf, dan weet je precies hoeveel er in zit. In kant-en-klare producten, vooral pizza, zit veel zout.

Beweeg veel. Daardoor stimuleer je de bloedsomloop en voert je lichaam het vocht makkelijker af.

Neem wisseldouches. Wissel warm en koud water met elkaar af onder de douche. Sluit af met warm water.

Ga naar de sauna. Daarmee stimuleer je ook je doorbloeding en dat helpt bij het vocht afdrijven.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.gezondheidsnet.nl/alles-over-afvallen/artikelen/5482/slim-omgaan-met-vocht