Wat kan ik doen om lichamelijk sterker te worden? (na mijn eetstoornis en burn-out)

De afgelopen jaren heb ik geworsteld met een eetstoornis (officieel benoemd als NAO, maar veel neigingen naar boulimia), in oktober ben ik volledig ingestort, niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk.

Ik ben de afgelopen jaren dik en dun geweest (bmi van 30 en bmi van 18)

Ik ben in momenteel in (gedragstherapie, probeer minimaal 2x per week te sporten en eten gaat steeds beter (nog steeds last van eetbuien/abnormale dingen eten/extreem streng zijn voor mezelf, maar geen boulimia)

Desondanks ben ik lichamelijk nog steeds erg zwak: ik heb bijna elke maand een koortslip, vaak verkouden, heel lusteloos, vermoeid, snel ziek en ik kom vaak niet voor 11 uur mijn bed uit (en ga er niet voor 2 uur in)

Ben het zat! Wil de energieke meid van 23 worden die ik hoor te zijn!

Vind het ook erg moeilijk om sociale contacten te onderhouden, ik voel mij daar te moe voor..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zolang je in je hoofd geen rust krijgt zal de rest heel zwaar worden.
Zelf ook erg last van lusteloosheid gehad en energie verlies maar heb toen voor mezelf besloten dat als ik me fitter wil voelen en het echt zat ben er ook werk van te maken.
Ben aan de vitaminen gegaan heb voor mezelf iets gevonden waarvan ik ontspan en probeer vooral sport te doen wat ik leuk vind en niet omdat het moet.
Voor de rest zou ik ook de tips van de andere hieronder gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zwaar sporten is niet aan te raden zolang je je voeding nog niet op peil hebt. Je kan beter 2 x per dag gaan wandelen dan 2 x per week je lichaam overbelasten.

Het beste antwoord

Naast (gedrags-)therapie en sport (3 x per week een uurtje, niet overdrijven), is het goed om een beetje op te letten wat, wanneer en hoeveel je eet.
Niet zozeer veel eten, maar allereerst gezond en 3 x per dag op vaste tijden en let op dat je niet te streng voor jezelf bent, dan wordt het alleen maar vervelend en krijg je tegenzin.
Weinig of geen alcohol (pas op met medicatie), let ook op met suiker en junkfood.

Je bent lusteloos, voelt je zwak, bent vatbaar.
Begin met op tijd naar bed te gaan, bijvoorbeeld 11 uur, zet de wekker op 8 uur en sta dan ook op. Het gaat er om dat je iedere avond op dezelfde tijd naar bed gaat en iedere ochtend om bijvoorbeeld 8 uur opstaan. Dat zal je de eerste tijd niet meevallen, dan moet je even doorzetten en toch opstaan. Naast gezond(er) en regelmatig(er) eten, op tijd naar bed en weer opstaan, een paar keer per week sporten, is er nog de buitenlucht!

Probeer 3 x per week de boodschappen te doen, niet in één keer alles halen, nee, echt 3 x per week naar de supermarkt/winkels om spullen te halen en "onder de mensen" te komen. De andere dagen zou je een wandeling van een halfuurtje moeten maken, bewegen en in de buitenlucht heel belangrijk!

Nog een laatste punt, wanneer je herstelt van een burnout (ik heb dit zelf ook gehad!), heb je geen behoefte aan mensen om je heen. Daar kun je aan toegeven, maar dat is niet verstandig. Dwing jezelf iedere week een afspraak met vrienden/kennissen te maken of nodig iemand bij jou thuis uit, minstens 1 x per week moet je iemand zien/spreken/in gezelschap zijn (afgezien van mensen in de supermarkt / op straat / sportschool). Heel belangrijk is dit, anders wordt je een beetje wereldvreemd en een kluizenaar en dat is niet de bedoeling.

Doe je best Amber, je kan het!

Toegevoegd na 4 minuten:
Je zegt dat je te moe bent voor sociale contacten, maar je moet (je moet niets!) eerst met sport en gezonder leven fitter worden, door je aan de regeltjes te houden, kan je dat bereiken, gecombineerd met sporten / buitenlucht / wanden of eventueel fietsen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Ik moet inderdaad meer de deur uit, niet de hele dag op de bank liggen met laptop/tv.. Wandelen in de buitenlucht is een goed idee. Vind het heel moeilijk om met mensen af te spreken omdat ik de laatste maanden iedereen weggeduwd en genegeerd heb. Ik heb op dit moment griep (mede dankzij m'n zwakke weerstand), maar zodra dit over is ga ik zeker aan de slag met regelmatig sporten en wandelen + gezonder eten. Ik ga vandaag maar eens beginnen met vroeger naar bed, nu dus, het is alweer veelste laat :-) Bedankt voor je tips!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een probleem hebt met bekenden om weer contact te leggen, bel ze op en vertel dat je de afgelopen tijd iedereen NIET wilde zien omdat het niet goed met je ging.
Nu, kan je vertellen, ben je weer op de goede weg om gezonder te worden en een onderdeel daarvan is dat je ook je (oude) vrienden en kennissen en familie graag wilt zien.
Gewoon vertellen, echt dat helpt, mensen kunnen niet raden waarom je eerst iedereen wegduwde en negeerde en nu weer contact zoekt, dus : vertellen en uitleggen en hoewel dat moeilijk kan zijn: toch gewoon doen!
Welterusten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima antwoord, +!

Andere antwoorden (2)

Wellicht zou je het kunnen verbeteren met een mulitvitamine supplement, waarin de belangrijkste voedingstoffen wat aanvulling krijgt. Daarnaast zou ik qua sporten ook gewoon een wandeling in de buitenlucht adviseren, dat maakt je vaak al wat minder futloos/lusteloos.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eet voeding waar ijzer in zit biefstuk en spinazie en het is niet vet dus je kan langzaam weer leren om normaal te eten