Sommige mensen, ik ben er een van, kunnen slecht ontspannen. Als je gaat liggen in de beste houding voor jou dan nóg lukt het vaak niet.
Er zijn mensen die gaan liggen, maakt niet uit waar, hoe, hoe laat, die slapen binnen 5 minuten.
Andere mensen kunnen dat niet, moeten eerst liggen, ontspannen of lezen en hopen dan in slaap te vallen. Weer anderen doen aan Yoga en lopen in gedachten hun hele lichaam langs om de spieren te ontspannen.

Ik lees eerst en ontspan daardoor, val in slaap en wordt na een paar uur wakker, soms hoor ik iets [buren die laat thuis komen, blaffende hond] of wakker voor een sanitaire stop, in ieder geval slaap ik niet door. Hierna is het vaak ook weer moeilijk in slaap te vallen. Lukt het : prima, maar dan nog ... je zou kunnen zeggen dat ik "alles" hoor... en dat is niet fijn.

Ja iedereen heeft die cyclus maar niet iedereen komt daar altijd in die fase, wordt eerder wakker en rust dus ook minder uit.
Eigenlijk zou je verwachten dat zo iemand de volgende keer heel diep slaapt door vermoeidheid, maar ook dat gaat niet op omdat je lichaam er ook weer aan went, aan te kort slapen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat ze extra alert moeten zijn of geleerd hebben om dat te zijn. Als je een baby krijgt ben je zeer alert op geluiden 's nachts en vooral vrouwen gaan dan licht slapen en soms kom je daar nooit meer af.

Anderen voelen dat ze alert moeten zijn en zullen ook niet vaak heel diep slapen maar dan nog: hoe weet je dat je de HELE nacht nooit diep geslapen hebt? Dat kan niemand je vertellen. Je kunt vaker wakker worden maar dat hoeft niet tijdens je diepe slaap te zijn, die duurt vaak maar 20 min per fase.