Heb ik een leerstoornis?

Ik heb de laatste tijd veel toetsen. alleen hoelang ik ook leer, denk aan 5/6 uur, ik onthoud het niet. Heb ik een leerstoornis of is er iets anders aan de hand?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarschijnlijk is het te veel. Neem vaker een pauze en voor de volgende keer beter plannen
KennisDelen
11 jaar geleden
Ik heb een paar vraagjes voor je: - Lukt het je om je te concentreren bij het leren?
- Heb je wel eens geprobeerd om iemand te vragen je even (een stukje) te overhoren?

Antwoorden (8)

Misschien helpt het door het op te schrijven, dat hielp mij veel. Ook nam ik de antwoorden wel eens op en draaide het af op repeat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk niet dat je een leerstoornis hebt. Dan zou je altijd problemen met leren hebben (gehad).

Maar als je veel moet leren en het gaat om verschillende onderwerpen, dan wil je wel eens dingen door elkaar halen.

Daarbij is leren erg intensief. Net zoals je na een paar uur lopen pijn in je benen krijgt, krijg ja na een paar uur leren pijn in je hoofd.

Tips: neem regelmatig even pauze. Blok niet uren achter elkaar, maar elke dag een uurtje. Leer niet vlak voor het slapen gaan. Zorg voor voldoende andere bezigheden.

Zorg bij het leren ook voor afwisseling. Niet eerst Frans en daarna Engels, maar bijvoorbeeld eerst Engels en daarna wiskunde. Uiteraard met een pauze ertussen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien ben je niet zo goed in lezen net zoals ik, ik leer beter met praktijk. Bij woordjes leren gaat dat nogal moeilijk dus je kunt op sites gaan leren ,het gewoon opschrijven of op het internet zoeken naar andere leerstijlen die bij je passen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn veel verschillende manieren van leren. Veel mensen leren dan ook juist op de verkeerde manier. Misschien is dit ook bij jou. je hoeft namelijk niet per ce een leerstornis te hebben
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veel mensen leren op de verkeerde manier. Van lezen pik je bijvoorbeeld maar 5% op, van luisteren zo'n 10%, van actief met de stof bezig gaan en erover praten leer je 50 tot 70%, ga eens met zijn tweeen leren of verveel je ouders/verzorgers door de stof uit te leggen aan ze. Alles wat je niet uit kan leggen aan een ander, heb je niet onder de knie. Wat ook helpt is de koppen van de tekst bij langs gaan en jezelf vertellen waar het over gaat, als je iets goed kent kun je er heel gemakkleijk iets over melden.
Vergeet ook niet om te ontspannen. Zeker vlak voor een toets, grote fout van veel mensen is gaan leren op de dag van de toets. Pak een leuk leesboek of ga je hobby uitvoeren voordat je een toets hebt. Even je hoofd ergens anders op. dan kun je fris aan je toets beginnen en heb je minder kans op een black out.
Ook tussen het leren door kun je best even gaan wandelen of sporten. Hoofd even leeg en je lichaam heeft dan ook wat gedaan. Slaap je ook beter. En zonder goede slaap leer je niks.

Heel veel succes en blijf vertrouwen in jezelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo!

5/6 uur leren non-stop dan slaan je hersens op tilt door het geforceerde informatie opname....

Je hersens (perceptie) hebben een korte en lange termijn geheugen en zelfs hiervoor nog een voorfase.

In de voorfase screenen je hersens de inhoud op bruikbaarheid en waarde.

Als de informatie bruikbaar en waardevol is zal je hersens selectief de onderdelen kort tot zich nemen in de korte termijn geheugen die maximaal 7 onderwerpen maximaal 20 seconden kan vasthouden als tijdelijk "hold" principe.

Als je hersenen het element dat belangrijk is frequent waarneemt zal het element herkent worden als belangrijk en dus op de lange termijn schaal gepropt worden op basis van waarde bepaling en herkenning.

Nu is het de clue om een waardevolle informatie te linken aan een herkenningspunt.

Als je bijvoorbeeld biologie doet over onderwerp hersenen, c.q linker en rechter helft.
Kan je wel alle feitjes uit je hoofd leren maar ook de hoofd en bij zaken scheiden.
Hoofd zaken van wat globaal belangrijk is dus er is een linker en rechter werkende versie.

En bijzaak is: links is creatieve deel, en rechts de cognitieve versie.

Als je dat onderscheid kan herkennen voor jezelf dan is het opnemen van bruikbare informatie minder intensief en overweldigend.

En indien mogelijk link de bruikbare informatie aan een herkenbaar plaatje.

Een object, personage, herinnering, alles wat visueel voor je is dat je doet denken aan die onderwerp of woord of zin.

Zo is leren veel leuker en efficienter.

Ikzelf studeer VWO en ik doe maximaal 1 uur de leerstof doorwandelen, en dan leg ik het express opzij en kijk ik er niet meer naar om voor het de volgende dag is.

Zodat mijn hersenen de visuele informatie kunnen verwerken en opslaan en onderscheiden in bruikbaarheid.

Dit is een ingewikkeld proces uiteraard, daarom is rust belangrijk, dan word alle indrukken op een dag op hun plek gesorteerd zeg maar.

Gr Gaelwyn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat kan maar het kan net zo goed zijn dat dit niet het geval is.

voor een leerstoornis (welke bedoel je eigenlijk?) zijn er toch wat meer kenmerken die van toepassing zijn voor een bepaalde duur en in een bepaalde mate.

stress kan ook metellen, en komt het geheugen beslist niet ten goede.
als jij teveel in je hoofd wil proppen in een te korte tijd is het logisch dat je dingen vergeet en het zelfs niet in je hoofd kan krijgen.

als jij praat over 'de laatste tijd' zie ik geen enkele reden om aan te nemen om uberhaupt maar na te denken over de mogelijkheid 'leerstoornis'.

probeer niet alles ineens en achter elkaar te leren.
verdeel het over de week (begin dus vooral op tijd!) en verdeel het over blokken van bv een uur, en doe even een kwartier wat voor jezelf om de focus van je werk te halen.

ontspan tussendoor, ga op tijd naar bed, en eet gezond (vooral ontbijt niet overslaan)

ik denk dat je probleem dan voor het grootste deel (als het al niet helemaal is) verdwenen zal zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Studeren begint met interesse hebben in de te leren stof.

Als, al wat je moet leren, je geen bal interesseert, krijg je de stof absoluut niet in je bovenkamer.

Kweek dus interesse en probeer van je lessen te gaan houden..want wat je leert..bepaalt voor een belangrijk deel je toekomst

Een leerstoornis heb je natuurlijk niet. Hoogstens 'raakt' de stof jou niet.

Als de stof je dus oprecht interesseert, onthoud je de stof veel gemakkelijker.

Interesse kweken doe je door te kijken wat je middels deze studie allemaal kunt bereiken.

Als je namelijk goed beseft wat je allemaal kunt bereiken met je te behalen diploma, ga je vanzelf enthousiaster aan je studie.

Dus weg met je frisse tegenzin en haal daarvoor in de plaats een flinke dosis enthousiasme tevoorschijn.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het werkelijk zo zou zijn dat je iets alleen kunt leren als het je interesseert zou geen enkele puber nog een voorgezette opleiding afmaken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ten eerste ben ik zelf ook een jongere of, zoals jij het noemt, een puber geweest en ten tweede zeg ik dat je de stof veel gemakkelijker onthouden kunt als die lesstof echt je volle interesse heeft. Als de stof je daarentegen helemaal geen bal interesseert is het natuurlijk veel moeilijker je erop te concentreren. Ik geef de vragensteller aan HOE hij/zij de te leren lesstof wat makkelijker/minder moeilijk 'binnen' kan krijgen. Ik heb overigens van de jeugd een veel positiever beeld dan wat jij hierboven schertst. Groet, Ton
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, nee: jij zegt letterlijk: "Als, al wat je moet leren, je geen bal interesseert, krijg je de stof absoluut niet in je bovenkamer." Er zijn werkelijk waar heel veel vakken die de gemiddelde puber geen barst interesseert en ook al interesseert die puber zich voor alle vakken behalve 1, met jouw mening zou die puber toch niet overgaan want hij/zij krijgt de stof -absoluut- niet in de bovenkamer. Je was een beetje al te stellig en ken jij werkelijk pubers die zich voor ALLE vakken interesseren? Ik heb ze nog nooit ontmoet, zelfs op lichamelijke opvoeding kún je blijven zitten al zat dat niet op gaan voor jouw mening want met een beetje inzet en meedoen haal je daar vaak wel net een voldoende omdat je daar niets hoeft te leren.