In onze huid zitten miljoenen talgkliertjes. Die produceren talg, een olieachtige stof die de bovenste laag van je huid soepel houdt en beschermt tegen uitdroging. Die talgkliertjes zitten vooral op je gezicht, schouders, borst en rug. De talg komt door kleine openingen in de huid, de poriën, naar buiten. In de puberteit gaan die kliertjes meer talg produceren, vooral bij jongens. Daardoor blijven afschilferende huidcellen aan elkaar kleven. Ze vormen een propje dat het afvoerkanaaltje verstopt. De vettige talg hoopt zich op en er ontstaat een meeëter (comedo). Je ziet dan een geelwit bobbeltje op je huid ter grootte van een speldenknop. Wanneer zo'n pukkeltje groter wordt, kan de opening groter worden. Er ontstaat dan een open comedo te herkennen aan een zwart puntje. Blijft de talgproductie doorgaan, terwijl het afvoer gangetje dichtzit, dan kun je grote rode of gele ontstoken puistjes krijgen. Puistjes ontstaan door een combinatie van niet goed werkende talgkliertjes, mannelijke hormonen (ook bij meisjes en vrouwen!) en bacteriën.
Meisjes kunnen al rond hun achtste jaar last van puistjes krijgen, jongens meestal pas rond hun veertiende. Hormonen en erfelijke aanleg kunnen een rol spelen.
Puistjes zijn meestal het ergst tussen je zestiende en negentiende jaar. Daarna ben je er meestal van af. Maar dat geldt helaas niet voor iedereen: sommige mensen kunnen tot na hun dertigste nog last van "jeugdpuistjes" hebben.

Heb ik niet zelf verzonnen hoor:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Puistjes ontstaan door een combinatie van niet goed werkende talgkliertjes, mannelijke hormonen (ook bij meisjes en vrouwen!) en bacteriën.
Meisjes kunnen al rond hun achtste jaar last van puistjes krijgen, jongens meestal pas rond hun veertiende. Hormonen en erfelijke aanleg kunnen een rol spelen.
Puistjes zijn meestal het ergst tussen je zestiende en negentiende jaar. Daarna ben je er meestal van af. Maar dat geldt helaas niet voor iedereen: sommige mensen kunnen tot na hun dertigste nog last van "jeugdpuistjes" hebben.
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hier staat precies hetzelfde als hierboven...
...wss toeval
Het klopt dat veel kleinere puistjes vooral een jeugdprobleem is - maar de grotere puisten zijn dat niet.
Waarschijnlijk woon je op een boerderij of heb je contact met knaagdieren of pluk je bramen?
Dit soort pukkels ontstaan namelijk door ongedierte dat zo klein is dat je ze met het blote oog niet eens ziet, sommige zoals rode mijten kunnen je goed te pakken nemen wat je het eerst bemerkt aan jeuk op secundaire niet gladde geslachtsdelen.
Het beste wapen daartegen is nog altijd de stofzuiger en je bed verschonen doe je nu even totaal anders: haal elke week je héle bed leeg, knip van je matras de prachtige katoenen tijk eraf zodat alleen het schuim overblijft, schone lakens, twee nieuwe kussens en elke week ook het kussen vervangen incl. schone sloop. Ook het dekbed gaat de wasmachine in op standje 'wolwas' met normaal poeder, in het naspoelbakje een centimeter blanke azijn anders wordt de plastic holle vezel niet goed geneutraliseerd.
Ook bij de witte was moet je 1 cm blanke azijn in het naspoelbakje doen om een huidreactie in bed van het zweten te voorkomen - zo simpel als "een jeugdprobleempje" is het allemaal niet.
Ik wijs je er overigens nog op dat op deze manier ook nog 20 jaar aan je leven wordt toegevoegd dus dat is nog mooi meegenomen ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees deze bron even, puisten oftewel acne