Waarom mag je voor 1x insuline spuiten geen 2 pennen gebruiken? (Ik gebruik voorgevulde pennen.)

Stel je gebruikt 10 e.h. per keer. Je oude pen bevat nog maar 6 e.h. Waarom kun je dan niet 4 e.h. bijspuiten uit een nieuwe pen, maar moet je de hele dosis uit de nieuwe pen halen? Misschien omdat je dan 2x moet prikken? Weet het niet.
Kan op internet er niets over vinden, en de verpleegkundige kan het me ook niet zeggen.
Wie weet de reden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.3K

Het beste antwoord

Je kan bij een voorgevulde pen niet precies zien of die 6 eenheden nog wel 6 eenheden zijn. Bij een pen met ampullen bijvoorbeeld zie je hoeveel eenheden je niet gespoten hebt dus kan je dat aanvullen met een andere pen of met een nieuwe ampul. Het heeft dus puur te maken met de zuiverheid van het toedienen van het aantal eenheden.
Als dat kleine verschil van invloed op je bloedsuikerspiegel zou zijn, sta je wel heel strak afgesteld. Houden zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Educated Guess:
- om te voorkomen dat de "rest" in de ene pijn oud wordt en mogelijk bederft? Want als je hem opent, dan breek je het vacuum?
- om te voorkomen dat e.h. van verschillende productiedatum / tht gemengd worden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik weet is dat je jezelf nooit 2 x met dezelfde naald mag prikken. Deze kan misschien krom zijn geworden en dit kan schadelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk tegen beschadiging van het onderliggende weefsel en kans op lipodystrofie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit heb ik nog nooit gehoord, in al die jaren dat ik al spuit. Vanochtend heb ik nog 2 spuiten gebruikt, omdat er in de oude nog slechts 19 eh zaten,terwijl ik er 's ochtends 40 moet spuiten. Heb een nieuwe pen uit de koelkast gepakt en 21 eh bijgespoten. Ik heb het nog nooit anders gedaan en ondervind er ook geen nadelige gevolgen van. Ook het verwisselen van naald doe ik zelden, het komt bij mij veelvuldig voor dat ik voor de hele inhoud van de spuit slechts 1 naald gebruik. Alleen met de levemir,die ik 's avonds spuit wil ik nog wel eens eennieuwe naald plaatsen, maar dat is omdat die insuline de naald wel eens verstopt. Ik zal het ook eens aan mijn diabetes consulente vragen.