Daalt je lichaamstemperatuur als je het koud hebt?

Als ik mijn temperatuur elke morgen rond dezelfde tijd opneem, kan het dan zijn dat die hoger uitvalt als het warm in de kamer is, of juist lager als het koud in de kamer is? Ik zou dit graag willen weten om mijn temperatuurcurves beter te begrijpen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6K

Antwoorden (2)

Je hersenen bevat een soort themostaat, als je lichaam warm is zet je lichaam alles in het werk, om je af te koelen. Als je lichaam koud is, zet je lichaam alles in zijn werk om je op te warmen.Koorts kun je zien als een ontregeling van de thermostaat in de hersenen. Het lichaam krijgt een onterechte indruk van koude. Daarom start het allerlei processen om de lichaamstemperatuur naar boven te krijgen zoals spiertrekkingen, rillingen enz. Dat alles doet de temperatuur stijgen, maar kost ook veel energie.
Met een eenvoudige digitale thermometer, meet je je lichaamstemperatuur het beste. Andere systemen, zoals oor- of voorhoofdsthermometers, zijn niet altijd betrouwbaar. Rectaal gemeten is de temperatuur iets hoger dan wanneer u in de mond of oksel meet. Meet meermaals per dag, want de lichaamstemperatuur schommelt.

Je lichaamstemperatuur zal dus gaan stijgen als je het koud hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In principe krijg je het koud of warm OMDAT je lichaam voortdurend dezelfde temperatuur probeert te houden.

Als het koud is, ga je bibberen om zo warmte te maken (in je spieren), waardoor je kerntemperatuur (de temperatuur van je hersenen en je hart) rond de 37 graden blijft. Als het warm is, ga je zweten om (door verdamping) warmte kwijt te raken. Dat komt doordat je een soort thermostaat in je hoofd hebt zitten die als doel heeft: het lichaam op dezelfde temperatuur te houden.

De bloedvaten werken ook mee: als het koud is, trekken de bloedvaten in de periferie (je handen, voeten, neus, oren e.d.) samen. Daardoor komt het bloed niet meer zo veel aan de oppervlakte, en kan dus minder warmte afstaan. In extreme gevallen is je lichaam bereid vingers en tenen 'op te offeren' voor je hersenen en je hart. Zonder vingers kun je nog overleven, zonder hersenen niet. Omgekeerd gaan je bloedvaten in een warme omgeving openstaan: daardoor kan je bloed wat warmte kwijt.

Dat gebeurt ook als je van binnenuit opgewarmd bent: als je koorts hebt die weer gaat dalen. Je lichaam probeert dan de extra warmte kwijt te raken: je wordt rood en gaat zweten. Maar hoe ben je dan zo warm geworden? Doordat micro-organismen stoffen in je bloed hebben vrijgelaten die de thermostaat in je hersenen hebben verzet. Ineens vonden die dat je lichaam bijvoorbeeld 40 graden moest zijn. Dus ben je toen gaan bibberen en klappertanden, tot je temperatuur gelijk was aan de stand van de thermostaat.
Dus bij koorts geldt: als je het warm hebt, is je temperatuur te hoog, maar is hij aan het dalen. En als je het koud hebt, is je temperatuur juist aan het stijgen. Berucht is de 'koude rilling', waarbij de koorts zó snel stijgt dat het bed tegen de muur staat te klapperen omdat de patiënt zo bibbert.

Nu terug naar je vraag: behalve onder bepaalde omstandigheden (ZEER extreme kou of hitte, koorts, ondertemperatuur door beschadiging van de hersenstam, e.d.) blijft de kerntemperatuur van je lichaam ongeveer constant.

Dat 'ongeveer' zit hem in allerlei dingen: de lichaamstemperatuur van vrouwen in de vruchtbare periode van hun leven schommelt gedurende de menstruatiecyclus, en afhankelijk van je persoonlijke bioritme verschilt je temperatuur een beetje in de loop van een etmaal.