Dat kan met vele dingen samenhangen. Het kan zo zijn dat het gewoon je aanleg is maar het kan ook zijn dat bijv. de één veel lichamelijke inspanning heeft en de ander niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En geestelijke inspanning telt niet mee?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alles telt mee. Elke inspanning, gemoedstoestand, ziekte of gezondheid, opvoeding, eigenwijsheid van pubers, werktijden etc etc etc
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geestelijke inspanning telt zeker mee Pelle. Ik gaf alleen maar een voorbeeld.
Niet zo heel lang geleden is een gen ontdekt (een stukje DNA) dat daarmee te maken heeft. Mensen die twee kopieën hebben van een veelvoorkomende variant van het gen ABCC9, slapen veel korter dan mensen met twee kopieën van een andere versie.

Maar er spelen altijd meer factoren een rol, zoals je leeftijd, je geslacht, de tijd van het jaar, je bezigheden, en hoe je je voelt. Dat blijkt al uit iets heel simpels: als je griep hebt, slaap je vaak veel meer dan normaal.

Het kan ook zijn dat het LIJKT alsof je veel slaap nodig hebt, terwijl er eigenlijk iets anders aan de hand is. Mensen die onrustig slapen (bijvoorbeeld door slaapapneu, waarbij je ademhaling telkens stokt), merken dat vaak zelf niet. Als ze dan 's morgens doodmoe opstaan, kunnen ze denken dat ze meer slaap nodig hebben dan een ander. Maar misschien hebben ze maar een paar uur echt goed geslapen.