Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn er nog veel mensen in Nederland die net als in vroeger tijden levertraan slikken?

En hoe gezond is/was dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij zijn de visolietabletten van tegenwoordig eigenlijk het zelfde als de levertraan van vroeger, en dat is hartstikke gezond want het bevat veel omega3-vetzuren.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Levertraan bevat veel vitamine A en D en omega-3-vetzuren.
Vit.A zorgt voor een goede conditie van het oog, het gezichtsvermogen, goede weerstand (wordt ook wel anti-infectie vitamine genoemd) speelt een rol bij de groei, gezonde huid, tandvlees en haar.
Levertraan bevatte veel vit. D. Normaal maakt de mens voldoende vit.D aan in de huid, onder invloed van zonlicht, maar in de winter is er minder zonlicht en met name de kinderen moesten het toen bezuren. Het tekort aan vit.D zorgde ervoor dat het beendergestel vaak te zwak was met als gevolg het ontstaan van Engelse ziekte (rachitis).
Vit. D zorgt nl voor een goede botdichtheid en botaanmaak. Bij Engelse ziekte vervormden met name de botten in de benen, omdat ze te week gebleven waren. Zo ontstonden de beruchte o-benen. Na de oorlog werd het toevoegen van vit.A en D aan margarine verplicht. Hierdoor verdween Engelse ziekte uit onze samenleving,
Het gebruik van levertraan was vroeger dus wel degelijk zinvol! Nog beter en sterker was de olie die uit roggen (vissoort) gewonnen werd. Vissers hadden altijd een flesje hiervan aan boord om de weerstand op peil te houden, elke dag namen ze een teugje om geen griep of verkoudheid te krijgen, Uit Scandinavische onderzoeken is gebleken dat haaienleverolie een soortgelijke stof bevat.
Juist in deze 'vervuilende' tijd,( milieuvervuiling, kleur, geur, smaakstoffen)is het zinvol de afweer te helpen.
Nee, geen levertraan meer,wel is tijdens de wintermaanden het gebruik van haaienleverolie, die tegenwoordig verkrijgbaar is in zachte gelcapsules, aan te bevelen.
(Lees meer...)
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

ik weet niet of veel mensen het doen, maar ik doe het in de winter wel. Het verbetert mijn weerstand.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja,
Gelukkig verkoopt men de levertraan tegenwoordig in capsules om door te slikken.
Vroeger kregen we het op een soeplepel en dat was wee en zeer onsmakelijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik was weer eens de enige van de kinderen die dat niet erg vond, die lepel levertraan.
Wat ik wel erg vond was dat alle kinderen, vier stuks, dezelde lepel gebruikten.
Ach wat is er veel veranderd, sindsdien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij kregen het vroeger ook in de wintermaanden.
En ik nam het gewoon omdat je niet beter wist.
Ik vond het niet vies,maar ook niet lekker .
Levertraan is een olie die wordt gewonnen uit de lever van heilbot. kabeljauw, en andere kabeljauwachtige vissoorten. Het is een vette olie die jodium, fosfor, vitamine A en vitamine D bevat. Maar omdat deze twee vitamines tegenwoordig verplicht aan margarine toegevoegd worden hebben we in principe geen levertraan nodig.
Visolie en levertraan zijn twee verschillende producten. Levertraan bevat niet of nauwelijks omega-3-vetzuren. Wel ondersteunt levertraan de immuniteit.
(Lees meer...)
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vreemd op wikipedia staat het volgende over levertaan:
Het is een vette olie en het bevat jodium, fosfor, en vitamine A en D en is tevens één van de producten met het hoogste gehalte aan omega-3 vetzuren.
Welke site heeft het nou goed met betrekking tot de omega-3-vetzuren??
Amadea
13 jaar geleden
Aangezien Wikipedia grotendeels door amateurs is ingevuld, is die informatie niet altijd betrouwbaar.
Tegenwoordig zullen het wel die visolie capsules zijn die aardig in de buurt komen van de levertraan.Maar voor weerstand tegen winterse kou zal het niet werken. Het is gezond maar verwacht nou niet ,er 100 door te worden
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja er zijn nog mensen die dit doen. Het is vooral belangrijk om het te slikken als je niet genoeg in het zonlicht komt.
Er zijn bezwaren genoeg om niet meer de echte levertraan te slikken, er wordt bijvoorbeeld beweerd dat levertraan veel verontreiniging kan bevatten omdat het wordt gewonnen uit de lever van zeedieren die bovenaan de voedselketen staan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik!Het helpt me mijn huidproblemen onder de duim te houden,ik merk het meteen wanneer ik ermee stop,dan laait de eczeem weer op.Gelukkig kun je ze nu gewoon in capsulevorm kopen zodat je geen trucs hoeft uit te halen om het waarschijnlijk niet al te lekkere[als je die verhalen van vroeger hoort] goedje naar binnen te werken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding