Hoelang zit in je de ziektewet voordat er word bepaald of je afgekeurd gaat worden? En wat is dan de procedure?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.7K

Het beste antwoord

Bij een vast contract:

- 104 weken, daarna ga je de WIA, wat onderverdeeld is in de WGA (functioneren tussen de 35-80%) en de IVA (functioneren van minder dan 35%)

Bij een tijdelijk contract

- Als het contract voor onbepaalde tijd afloopt, kunnen ze ervoor kiezen het niet te verlengen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

je zit 104 wk in de ziektewet en dan wordt er een wiabeoordeling opgestart. Wia is in de plaats vd wao en heeft ook andere regels. Als je al wao hebt gehad gaat 't anders maar daar ga ik even niet van uit. Je wordt bij de wia gezien door een verzekeringsarts en arbeidsdeskundige. Er bestaat ook een mogelijkheid om eerder wia te ontvangen maar dan zou je duurzaam arbeidsongeschikt moeten zijn. Kijk ook op uwv.nl
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ziektewet geldt nog maar voor een zeer selecte groep werknemers. In de meeste gevallen betaalt de werkgever gedurende twee jaar het loon door. Daarna volgt het WIA traject,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik me niet vergis,kan je ookal worden afgekeurd na 13 weken,maar dan moet wel duidelijk zijn dat je ongeneeslijk ziek bent.Zoiets heb ik tenminste gehoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij ging t als volgt moest me 1x per mnd by de arbo arts van het bedryf melden,na 2jr werd er gesproken door de arbo arts en personeelszaken om n uitkering vd wao het huidige wia. Daarna volgde n gesprek met n arts vd uwv,en daarna met de arbeidsdeskundige. Deze laatste bepaalt op grond van de bevindingen of je wel of niet word afgekeurd. Sterkte ermee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na anderhalf jaar ziekte krijg je een aanvraagformulier voor de WIA thuisgestuurd. Dit formulier moet je invullen en je moet er bijlagen bij doen. Dat vragen ze ook aan je bedrijfsarts. Je bent zelf verantwoordelijk voor het aanvragen van de WIA, je werkgever niet!

Je hebt circa 4 weken om het formulier in te vullen en compleet te maken. Bij het UWV kijken ze je formulier na of alles klopt en of ze voldoende info hebben. Indien nodig vragen ze info aan bij je artsen of extra informatie bij je werkgever.

Vervolgens wordt je circa na 2 a 3 maanden uitgenodigd voor een onderzoek. Een verzekeringsarts van het UWV praat met je en kijkt wat je mogelijkheden nog zijn. Hij stelt heel erg gedetaileerd vast wat je nog kan (speciaal formulier hebben ze hiervoor).

Na dat onderzoek gaan de gegevens naar een arbeidsdeskundige bij het UWV die de uitslag van wat je nog kan invoert in een computersysteem. Daar komen dan functies uitgerolt, die je nog zou kunnen doen. Afhankelijk van wat je daarmee minder zou verdienen dan nu, maken ze een berekening van je WIA percentage en die uitslag sturen ze naar jou en naar je werkgever.

Na 104 weken ziekte gaat je WIA uitekering in (als je geluk hebt) en betaalt je werkgever alleen nog maar de uren die je daadwerkelijk werkt voor het loon dat je daarvoor daadwerkelijk zou verdienen.