Kan je door het eten van 5 pepermunten een positieve blaastest krijgen?

Het zou zijn dat door het eten van 5 pepermunten bij een alcoholcontrole de test positief, dus negatief voor de rijder zou uitvallen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4K
Poet
10 jaar geleden
Dat zijn dan Peper-dure munten!
Amadea
10 jaar geleden
Bedoel je dat iemand die geen alcoholische drank op heeft door het eten van pepermunt ineens alcohol in z'n adem kan hebben? Dat lijkt mij onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Pepermunt heeft daar geen enkele invloed op.
Frimu2
10 jaar geleden
Bijzonder dat een positieve uitslag ineens negatief, voor de bestuurder is ! ......ze noemen het namelijk ook de P van prima !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vraagsteller bedoelt dat door een stof in de pepermunten de sensor een verkeerde waarde aangeeft.
Zoiets kan in theorie best, maar ik heb er nog nooit van gehoord en schijnt voor pepermunt niet te gelden. Sowieso is een blaastest alleen een indicatie, daarna komt een veel nauwkeurigere ademanalyse. Mondspray kan de ademtest wel beïnvloeden.
http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?f=70&t=8949
Amadea
10 jaar geleden
Lees in dat verband ook http://www.goeievraag.nl/vraag/eten-drinken/overig/mondspray-dronken.303778

Antwoorden (2)

Dat lijkt me uitgesloten. Ik heb nog nooit gehoord dat pepermunt alcohol bevat.
Computoon
10 jaar geleden
Nee, dat kan niet.

Dit is een wel zeer hardnekkige hoax. {In het Engels een woord voor poets, nep, bedrog, truc, oplichterij, broodjeaapverhaal....vooral op internet}.

AL in 2005 is deze kwestie op de site van infopolitie aan de orde geweest.
http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?f=70&t=8949