Moet je voor een bloed transfusie worden opgenomen in het ziekenhuis?

Daarmee bedoel ik overnachten (voor ernstige bloedarmoede)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
11K
Erna55
7 jaar geleden
De arts die de bloedtransfusie gepland heeft, zal je toch verteld hebben hoe dit in zijn werk gaat ?

Antwoorden (2)

Ja, je wordt wel opgenomen voor een dagbehandeling, maar dus niet overnachten.
De afspraak hiervoor maak je op de afdeling/loket 'opname'. Op de afgesproken dag/tijd meldt je je bij de afd Dagbehandeling, waar een verpleegkundige je begeleidt naar een bed (met gordijnen) afhankelijk van het soort behandeling kun je je daar ontkleden en de ziekenhuis-outfit aantrekken. Verdere informatie krijgt je ter plekke.

"Wat te doen bij klachten thuis?
Bent u op de dagbehandeling geweest om in ons ziekenhuis een transfusie te ontvangen en wordt u plotseling thuis niet lekker. Bel direct naar de spoedeisenhulp van het ziekenhuis, daar wordt u vertelt wat u het beste kunt doen."
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een bloedtransfusie vindt plaats tijdens een dagopname in het ziekenhuis. Er komt geen overnachting bij, je gaat na de behandeling weer naar huis.

Bij een bloedtransfusie worden de rode bloedcellen, de bloedplaatjes en/of het plasma toegediend via een infuus in een bloedvat (ader), meestal in de onderarm. De duur van de bloedtransfusie wisselt:
• een zakje plasma duurt ongeveer dertig minuten;
• een zakje bloedplaatjes duurt twintig tot dertig minuten;
• een zakje rode bloedcellen duurt twee tot vier uur.

De hoeveelheid te transfunderen bloed wordt bepaald door de ernst van het tekort aan rode bloedcellen, stollingsfactoren of bloedplaatjes. De maximaal in één keer toe te dienen hoeveelheid is erg afhankelijk van de situatie. Hoe jonger je bent, des te sneller kan het bloed via het infuus ingedruppeld worden.
Amadea