Stopweek van 2 dagen of telt dit als vergeten pil (niet beschermd)?

Toelichting:
Hallo,
Ik heb een nieuwe pil gekregen. De huisarts gaf als advies om door te slikken of een stopweek te houden, ik zal dan nog geheel veilig zijn. Mijn plan was om een stopweek in te lassen omdat ik de pil al 3 maand heb doorgeslikt. Ik heb donderdag mijn laatste pil ingenomen. Echter heb ik nu met een stel vrienden en mijn vriend twee dagen weg geboekt( onverwachts). Ik wilde liever niet ongesteld zijn en heb de pil van zaterdag, zondagmiddag ingenomen. En en van plan om vanavond de pil van zondag in te nemen. En maandag gewoon die van maandag. Wij gaan morgen (maandag) al weg. Ik ben nog niet ongesteld, maar vraag me af of ik wel beschermd ben. Want in feite verkort ik mijn stopweek toch? (Al is deze nu wel erg kort 2 dagen).

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
11.7K
Amadea
10 jaar geleden
Het staat in de bijsluiter. Kan je het niet vinden, dan moet je even melden om welke pil het gaat. Dan kunnen wij het opzoeken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat om de goedkope versie van de yasmin pil. Van sadoz. Maar ik weet niet of ik di als stopweek of als vergeten moet zien.
Amadea
10 jaar geleden
Sandoz bedoel je dan? Het hangt er ook nog vanaf of het de eerste, tweede, of derde week van de pilstrippen is wat het gevolg is van twee "vergeten" pillen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja excuus die bedoelde ik! Nou ik heb mijn vorige pil dus 3 maand doorgeslikt. En wilde een stopweek inlassen. Maar heb eigenlijk na twee dagen besloten om toch door te slikken ivm paar dagen weg. Uit de huidige strip is dit dus nu de eerste week

Antwoorden (2)

Omdat het de eerste week betreft betekent dit dat je in feite twee pillen bent vergeten, en daarom de anticonceptie niet meer werkt. Er is kans op zwangerschap, dus wordt aangeraden condooms te gebruiken. De kans op een onbedoelde
zwangerschap is vooral hoog als je aan het begin of het eind van de strip een tablet vergeten bent. Of in dit geval dus expres niet geslikt hebt, wat je pas na drie weken had moeten doen.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke! Dan weet ik dat. Ik vond alleen apart omdat als je een stopweek inlast je dus wel beschermt bent. En nu eigenlijk 2 dagen de pil niet neemt en nu niet:p maar miss denk ik iets te simpel na hahaha. In ieder geval bedankt!
Amadea
10 jaar geleden
Die stopweek komt pas nadat je drie weken die hormonen geslikt hebt. Je had het nu nog maar een paar dagen gedaan, dus is jouw lichaam daar nog niet op ingesteld. Het was eerst toch een andere pilsoort? Dus die telt niet mee.
Als je eerst drie maanden de pik hebt doorgeslikt, dan een "stopweek" van twee dagen daarna overgaat op een andere pil, dan ben je gewoon beschermt. De hormonen in de oude en nieuwe pil hebben immers hetzelfde effect op je baarmoeder.
Voor je lichaam is het net alsof je gewoon doorgaat met he oude pil, wat de zwangerschapskans betreft dan. In dat geval zou je immers ook tijdens je stopweek beschermt zijn.

Je zou dus pas een probleem hebben als je stopweek langer dan 7 dagen had geduurd. Zelfs dan is je baarmoederslijmvlies na 3 maanden doorslikken zo dun, dat de kans op een zwangerschap klein is.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dit geldt tenminste als je een normale pil slikt, dus met oestrogeen en progestageen. Als je de minipil slikt kan het anders zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Maar ben je dan ook beschermd tegen een onttrekkingsbloeding?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is geen minipil maar gewoon de twee hormonen. Ben overgestapt van microgynon 30 naar yasmin. Omdat ik van de micro puisten,hoofdpijn en zere borsten kreeg. Het is een beetje verwarrend aangezien ik dit vond in een bijsluiter:
Je kunt met YASMIN beginnen op de dag nadat je de laatste tablet van je vorige strip hebt genomen (dus zonder pauze)... Je mag ook later beginnen, maar nooit later dan op de dag na afloop van de stopweek van je vorige pil (of na de laatste niet-werkzame (placebo) tablet van je vorige pil). Maar een vriendin zei weer nee telt als vergeten pil. Maar ik ben niet eerst met de strip begonnen en toen gestopt! Ik ben zeg maar net begonnen (vandaag)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je leest het zelf voor: "Je mag ook later beginnen, maar nooit later dan op de dag na afloop van de stopweek".
Jij bent 2 dagen later begonnen, dus dan zit je toch helemaal goed?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Flipjeboot, lees jouw eerste zin nog eens goed: "Als je de eerste 3 maanden de pik hebt doorgeslikt". :D :D :D
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@manjo: lol, moet natuurlijk pil zijn, maar ik hoop dat dat wel duidelijk was. Wel lullig spelfoutje... @Amadea: als de ontrekkingsbloeding in die twee dagen nog niet begonnen was, dan is de kans dat die onder de yasmin alsnog begint vrij klein, inderdaad niet 0%. De kans op een doorbraakbloeding is (na nu al 3 maanden doorslikken) veel groter.