Stress hebben is zeer complex.
Allereerst heeft het met je karakter te maken( bij mij)
Als je dat weet van je zelf heb je de helft al gewonnen.
Omstandigheden in je leefomgeving kunnen stress veroorzaken, daar kun je soms wat aan doen maar vaak ook niets.
Maar hier geldt ook weer. als je het beseft is het al minder erg.
Relationele spanningen kunnen veel stress veroorzaken.
Praten helpt.
Spanningen op de werkvloer met colega's of baas.
Praten helpt soms.
Een burn-out is vaak het resultaat van stress en erg moeilijk op te lossen. Helaas ook gehad!
Bij heel actieve mensen, die dagelijks erg veel aan hun hoofd hebben, die creatief zijn, komt er iets anders bij.
Er kan in hun hersenen een tekort ontstaan van magnesium en zink. dat zit soms te weinig in ons voedsel.
Uit eigen ervaring weet ik dat het heel vervelend is.
De stress veroorzaakt allerlei klachten o. a. hartklachten, maar ook gebrek aan eetlust, niet kunnen slapen, moe,concentratie problemen enz.
Na een tijdje Calcium-magnesium-zink geslikt te hebben, gingen de klachten over.
Verders kan je ook kruiden gebruiken, zelf had ik toen, virginiaanse wolfspoot, kweekte ik zelf en maakte er tinctuur van . hielp prima!
Tot besluit gewone stress is gezond en heel gewoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Voorkomen is beter dan genezen.

Toegevoegd op 01-06-2009 22:14:35
Goed plannen
Aan je planningen houden.

Grenzen afbakenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, zolang dat lukt, prima
Mediteren, mediteren en mediteren. Tot mezelf komen en rust vinden kan ik alleen met mediteren. Al moet ik zeggen dat een wandeling in de natuur ook wonderen doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens ja, de natuur is helend.
Ik gebruik het om meer te focussen op de beslissingen die ik moet maken en de informatie die ik verstrek aan mijn opdrachtgever, wat wil ik hem geven en hoe geef ik onderdelen terug zodat ik de opdracht smaller maak.

Verder ontstress ik door dieper in materie in te duiken. Ik werk dan ook rustig 16 uur op een dag zolang ik de spanning van het voelen dat het mis kan gaan niet kwijt ben. Dus uiteindelijk de controle over het geheel ontstresst mij want e is geen mogelijkheid en geen optie om er tussen uit te knijpen. En weet je als die overwinning daar is voelt het heerlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt eraan of ik er op tijd bij ben.

Als ik op tijd ben: oorzaak wegnemen. Dingen niet doen. Tijd voor mezelf nemen. Dingen later doen.

Als ik te laat ben: bot doen tegen anderen. Me slecht voelen. Me voornemen er de volgende keer eerder bij te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stress = spanning... Dus hoe ga ik met stress om: Het maakt me gespannen...

Ontspannen is het beste remedie tegen spannen, stress...

Maar in plaats van steeds maar weer de ontspanning te zoeken, zou je eens heel anders kunnen gaan denken...
Hoe kom ik aan stress, spanning, want als ik geen spanning aanneem, dan hoef ik dat ook niet lot te laten...

Veel mensen die zich heel spiritueel noemen en vinden, denken nooit zo ver na, dat ze hun energie steken in het NIET oppakken van stress, tegenover er proberen op een efficiënte manier er vanaf te komen...

Dus ik focus me daar waar er stress zou kunnen ontstaan en handel voordat stress in het lichaam zit...

Zodoende ben ik stressless en ik hoef er niets voor te doen...

In feite is niets doen de enige oplossing, maar als ik dat antwoord dan verwijdert de moderator de vraag...

vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor het eerst dat ik je gebrabbel 100% begrijp, en het er nog eens mee eens ben ook. Wauw! +1
Ha, die Kirstenwind;

Ik heb de laatste tijd zo weinig stress meegemaakt dat ik er een beetje immuun voor ben geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zo mijn dagelijkse bezigheden dat ik de stress die ik in de loop van de dag opgebouwd zou kunnen hebben van me af gooi. En dit doe ik al jaren zo...

Maar werk en privé strikt scheiden helpt al een hoop stress voorkomen. Dat is alleen niet altijd even gemakkelijk als je kantoor aan huis hebt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Drop. Kilo's drop!
(en koffie).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
datgene wat je stress geeft, verdelen in hapklare brokjes.

jezelf een piekeruurtje per dag toestaan, maar dan is het ook gedaan voor die dag.

jezelf verwennen, bijv met een heerlijk heet bad met een glaasje erbij.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Best wel zinnig
stress zit tussen je oren.
wanneer ik er mee overladen word, doe ik alsof er niets aan de hand is.
meestal word stress aangestoken door stressmensen om je heen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo zie ik dat ook. +1
Op mijn werk zat ik altijd in de hoek met de meeste stress. Mijn motto was... ik doe wat ik kan, en als we de deadline niet halen, dan valt mij niets te verwijten. Als ik onverhoopt toch even het licht aan het eind van de tunnel niet meer zag.... gewoon eruit stappen, even naar een terrasje, lekker broodje, biertje (onder werktijd, foei), en 45 minuten later ben je weer helemaal opgeladen!

Tegenwoordig neem ik een pilletje, ga ik in mijn kas prutten of werk aan mijn kookboek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik probeer me te kalmeren door de situatie goed te overzien. Meestal valt het eigenlijk wel mee en achteraf gezien natuurlijk helemaal!