Wat valt er te doen aan een schimmelinfectie op de huid.

Wat moet je doen tegen een schimmelinfectie op de huid, die steeds meer en groter worden.
En is dit schadelijk voor de huid? En hoe kun je uitbreiding voorkomen.. (ik gebruik nu miconazol crème maar merk geen verschil 1 jr verder).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
17K
Ritsuka
11 jaar geleden
Huisarts!

Antwoorden (5)

Stop alsjeblieft onmiddellijk met het smeren van deze chemische troep en ga zo snel mogelijk over naar een homeopatisch alternatief. Zelf ben ik ook geruime tijd aan het dokteren geweest met "onoplosbaar" eczeem wat uiteindelijk te wijten bleek aan een allergische reactie op de oogschaduw die ik gebruikte. (mocht het dit bij jou ook het geval zijn en ben je een vrouw: de oogschaduw van de Hema is ideaal) Tot in den treure kreeg ik van zowel huisarts als dermatoloog zalfjes aangereikt die alleen maar van kwaad tot erger leidden. Voor het laatste middel (Protopic) bleek ik zelfs eveneens allergisch te zijn, waardoor ik alleen maar meer jeuk kreeg. Op aanraden van mijn zus die in de zorg werkt stapte ik uiteindelijk naar een reformwinkel waar ik gewezen werd op de Eerste hulp balsem van Chi. Dit is een natuurproduct op basis van etherische olieën, waaronder tea tree als hoofdbestanddeel. Na twee dagen was het eczeem al flink minder, en hoewel ik geen klachten meer heb staat er nog steeds standaard een tube in het medicijnkastje. Dit omdat het huidherstellend werkt en dus verlichting brengt bij allerlei kleine kwaaltjes als brandwonden, zonnebrand of insectensteken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Blijf niet doorgaan met steeds dezelfde zalf smeren. Als het na 2 weken niks beter wordt, wordt het met 2 jaar ook niet beter.
Wat je kunt doen:
- een andere anti-schimmel zalf proberen (er zijn er vele, ik heb zelf met succes Canesten gebruikt (werkzame stof: clotrimazol).
- Misschien heb je ook een middel nodig dat anti-schimmel én anti-ontsteking werkt (bv een combi van Clotrimazol met Betamethasone.)
- Schimmels houden niet van zuur. Wat mij helpt is azijn smeren op de plekken (of na het douchen wat azijn in een bakje water en daarmee afspoelen).
Ik heb zelf geen ervaring met tea-tree, maar heb er wel goede verhalen over gehoord in de strijd tegen schimmels.
En verder natuurlijk (als dat kan): de plek droog en schoon houden.
Succes ermee
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hoe snel was bij jou de huid teruggegroeid? Dat duurt natuurlijk even.
Meestal is een eenvoudige schimmelinfectie van de huid simpel te behandelen met een crème, al dan niet van de huisarts. Met een week, hooguit twee weken, moet het toch wel over zijn. Lukt het ene middel niet dan werkt vaak een ander middel wel. Is het dan nog net over, en zeker bij uitbreiding dan valt een verwijzing naar de dermatoloog te overwegen. Vaak spelen er meerdere factoren mee, die bij een hardnekkige infectie aandacht moeten krijgen. Een jaar smeren is bizar. Als het na een paar weken niet weg is heeft dat geen enkele zin meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En zo is het!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dank voor de tips.
Je kunt alleen niet zien of het over is want die vellen zijn niet zomaar weg en nieuwe huid ervoor in de plaats...
Schrap zeker (tijdelijk) suiker en melk(producten) uit je menu. Zeker als je piepkleine blaasjes op vingers handen of voetzolen zou vertonen.

Hou je huid zo koel en droog mogelijk (vb geen sauna, geen stoomdouche, geen kleding van synthetische vezels waarvan je gaat zweten en die weinig lucht doorlaten)

Hou er een zeer goed hygiene op na (korte nagels, handen wassen, geen handdoeken delen etc)

Kies tijdens je strandvakantie liever voor zeewater ipv zwembad
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo spoedig mogelijk naar de huisarts om een verwijsbrief te halen voor de dermatoloog en die zal een kweek maken of je moet erop STAAN dat hij/zij een kweek gaat maken.
Zo kan er een gerichte behandeling worden gestart.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, zo werkt dat ook weer niet. De huisarts moet zorgvuldig handelen en netjes met zijn/haar patiënten omgaan maar jij moet als patiënt ook weer niet een huisartsenpraktijk betreden alsof het een supermarkt betreft. Bovendien weet jij niet precies wat er zich in die spreekkamer afgespeeld heeft, ALS er zich al iets in een spreekkamer afgespeeld heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel vervelend dat jij er zo over denkt, Keesvi, heel vervelend
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry dangera, ik vond geen enkel antwoord het beste
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even voor de goede orde, Samuel1304: ik denk dat ik wel redelijk weet waar ik het over heb als het over huisartsenzorg gaat. Als zowel de patiënt als de huisarts gericht zijn op samenwerking bereiken ze het beste resultaat. De dokter kan zijn/haar werk goed doen en de patiënt krijgt de best mogelijke behandeling. Veel dingen kunnen prima door de huisarts behandeld worden en hoeven helemaal niet meteen door naar de specialist. Dat spaart de patiënt heel veel tijd en ons allemaal heel veel kosten. Dingen eisen in de spreekkamer is een motie van wantrouwen naar de betreffende huisarts of specialist. Ga in dat geval liever een andere arts opzoeken maar denk niet dat die andere arts wel op jou zit te wachten als je je zo opstelt. Daarmee zeg ik absoluut niet dat je niet kritisch mag zijn maar dat is iets anders dan je raad om meteen een verwijzing naar een specialist en daar een bepaald onderzoek te eisen terwijl je ook nog eens niet half weet wat er allemaal aan voorafgegaan is. Antischimmelcrème is namelijk gewoon te koop bij de voordeeldrogist, voor het geval je dat niet wist. Trouwens, in de supermarkt kom je ook een stuk verder met algemeen aanvaarde omgangsvormen en overleg in plaats van meteen maar eisen te stellen als je het ergens niet mee eens bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toe maar, toe maar, wat een opgewonden reactie, last van de warmte Keesvi?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik was benieuwd hoe je op mijn verhaal zou reageren maar ik schatte eerlijk gezegd het risico al redelijk groot dat je het op deze manier zou doen en dat is vooral niet-inhoudelijk. Ik leg je uit hoe huisartsenzorg werkt, naar aanleiding van de vraag en jouw reacties, want kennelijk schort er bij jou het een en ander aan kennis in die richting. Je kunt daar een paar dingen mee doen: het naast je neerleggen, het ter harte nemen of er als een verwende puber op reageren. Jij kiest. En anders hebben anderen er mogelijk iets aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt wel mensenkennis Keesvi, ik zal, als ik jou was, er een beroep van maken...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel voor je compliment! Ik zal je advies zeker in overweging nemen en niet in de laatste plaats omdat jij je medemensen uitstekend op hun waarde weet te schatten. Waarom ga jij daar je beroep niet van maken? Als je dat al niet van plan was want je kent jezelf natuurlijk als de beste. Een grondvoorwaarde voor een geslaagde carrière in die richting. Maar dat lijkt me zeker voor jou een open deur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelfkennis is een goede zaak...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat mij betreft laten we het bij de constatering dat we het daar roerend over eens zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@samuel kan je je arts niet dwingen je door te verwijzen naar een specialist voor het herhalen wat je doet?
m.i. is er sprake van een kleine overdosering w.b. connotatie in je teksten, die verder niet echt veel inhoud hebben zoals ook mij opvalt. @kees even mijn complimenten voor je nette reacties, en de kennis van zaken.
buiten zelfkennis (en inzicht in het gedrag van anderen) zou je ook kapabel genoeg zijn om met de wat 'lastigere' patienten te woord te kunnen staan. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ eucalypje: als je indruk op mij wilt maken door moeilijke woorden te gebruiken, moet je wel eerder opstaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
#ALS# ik om een of andere reden indruk op jou zou willen maken idd ja...... 'moeilijk' is nogal een breed en relatief begrip, maar vindt het eigenaardig dat je bepaalde woorden dan tóch als zodanig omschrijft. omdat inhoudelijk reageren niet 'je ding' is, ik geen zin heb ik kinderachtig gedoe, geef ik je gewoon hélemaal gelijk en laat ik het hierbij. fijne dag gewenst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij ook en goed insmeren als je in de zon gaat liggen.