Hoe kan het komen dat je in 1 oog ineens een lage visus( =slecht zicht) hebt?

Ik heb de laatste maanden last van mijn linkeroog,overdag gaat wel maar s'avonds als ik moe ben dat zie ik slecht en wazig met dat oog.
Ik draag geen bril of lenzen maar ik heb me ogen laten testen bij de opticien omdat ik wilde weten of dat wel nodig is.
De opticien vroeg na de test of ik ziek was en ook of er oogziekten voorkomen in mijn familie.
Hij gaf me een brief voor de huisarts om me door te verwijzen naar de oogarts.
Dat was een paar weken geleden,ik heb die brief in een kast op me kamer gegooid.
Kunnen je ogen slechter worden vitaminetekort,want ik haal me nu van alles in me hoofd.
Er was ook iets niet goed met de oogdruk.
Ik vind het maar eng,ik snap niet wat er aan de hand is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.3K

Antwoorden (1)

Ga naar je huisarts en vraag een verwijzing voor de oogarts, je hebt maar 2 ogen, dus ben daar zuinig op. Een verkeerde oogdruk kan zeker slecht zicht opleveren, te hoge oogdruk heeft vaak glaucoom tot gevolg, wat slecht zicht veroorzaakt en op den duur zelfs gehele blindheid kan veroorzaken. Te lage oogdruk, zorgt ervoor dat er niet voldoende spanning op je oog staat, waardoor je niet alle beelden meekrijgt. Maar het kan ook een afwijking aan je oogzenuw zijn, wat ook tot slecht zicht kan leiden. Ook merk je, als je oog langzaam achteruit gaat, dit meestal niet, het kan dus zijn dat je oog slechter is dan je denkt. Dit zijn allemaal veronderstellingen, het kan dus ook door iets totaal anders gekomen zijn, maar ga in ieder geval naar de oogarts, zodat deze kan onderzoeken wat er daadwerkelijk met je oog aan de hand is en kan adviseren over eventuele behandeling. Ik denk niet dat dit veroorzaakt is door vitaminegebrek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt crea voor je antwoord.
De opticien heeft nog wel zo beetje uitgelegd hoe het zat met die oogdruk maar daar luisterde ik amper naar omdat ik zo schrok.
Ik heb er overdag weinig last van,alleen s'avonds merk ik dat ik slecht zie met de oog,en als ik dan me goede oog dichtknijp zie ik alles wazig met dat andere oog,dan kan ik ook niet lezen bijv. omdat de ik dan de letters als een waas zie.
Ik dacht dat vitaminegebrek er wel mee te maken kon hebben(vitamine
A tekort,ik heb het opgezocht)
Ik moet het wel laten nakijken ja, maar ik durf niet zo goed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verzamel moed en ga, je kunt er veel ellende door voorkomen, als je denkt dat je te weinig vitamine A binnenkrijgt, vraag dan gelijk aan je huisarts een bloedtest, om dat te testen. Bij vermoeidheid is het niet ongebruikelijk dat je ogen slechter functioneren. Maar als je oogdruk inderdaad niet goed is, dan moet je dit laten behandelen. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er ligt bij mijn huisarts al een formulier klaar voor bloedonderzoek,dat moet bij mij regelmatig ivm met mijn eetstoornis.
Ik ga dan volgende week maar een afspraak maken en dan neem ik die verwijsbrief mee. Bedankt weer crea:)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed dat je dit toch gaat doen, niet terugkrabbelen hoor. De oogonderzoeken vallen over het algemeen reuze mee hoor. En wat de uitslag ook zal zijn, je er van te voren over opwinden heeft totaal geen zin, laat je niet gek maken door alles wat je op het internet hierover kan vinden, dat zijn mogelijkheden, maar het hoeft helemaal niets ernstigs te zijn.
fremar
10 jaar geleden
Met dergelijk probleem moet je altijd zo spoedig mogelijk naar de oogarts,want storingen in de oogdruk kunnen ernstige gevolgen hebben,en moeten goed opgevolgd worden.zou zeker niet wachten tot na bloed onderzoek want gebrek aan vit a is eerder zeldzaam.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, niet wachten met de oogarts, maar ook een bloedonderzoek laten doen, dat kan wel.