20 kilo afvallen in 5 maanden, kan het?

Ik ben 20 jaar en 1.66 lang. Alleen ik weeg 86 kilo. Ik eet niet buitensporig raar, maar dit gewicht is heel langzaam gegroeid. Af en toe iets lekkers gun ik mijzelf, maar ik zit niet elke dag te vreten. Voor mijn 21ste wil ik graag een S passen. Ik ga vanaf september elke week 1x squashen, 1x zwemmen en 1x aquarobics doen en 1500 calorieen consumeren, (800 minder dan normaal). Zou het zo kunnen? Ik wil dit heel graag.

Weet jij het antwoord?

/2500

Als je een crashdieet gaat volgen en daar extreem bij sport, zou dat kunnen. Maar gezond is het absoluut niet. Je krijgt een jojo-effect en de kans is groot dat je het gewoon niet volhoudt. 1500 kcal is te weinig, zéker als je daar veel bij sport. Dat zie je ook aan het feit dat die 1500 kcal maar liefst 800 kcal minder is dan wat je normaal eet. Dat is een veel te groot verschil. Je lichaam gaat protesteren en je gaat niet alleen vet, maar ook spierweefsel afbreken. En als je zo actief gaat sporten als je hierboven beschrijft, kun je dat gewoon niet volhouden op een dergelijk dieet. Te snel afvallen is nooit gezond en vergroot de kans op het jojo-en. Je schrijft zelf al dat je gewicht heel langzaam zo is gegroeid. Als je er 5 jaar over doet om 20 kilo aan te komen, moet je dat niet in 20 weken willen verliezen. Dat is gewoon niet reëel. De theorie achter afvallen is vrij simpel: als je minder calorieën binnenkrijgt dan je verbrandt, val je af. Dat betekent dat als jouw gewicht nu stabiel is met je huidige voedingspatroon, geldt dat als jij gewoon 2000 kcal gaat eten op een dag, je óók afvalt. Dan eet je immers 300 kcal minder dan normaal. Als je gaat sporten omdat je ook af wilt vallen, is het je bedoeling om meer te verbranden dan je inneemt. Maar dat moet je niet in het extreme trekken. Je lichaam heeft brandstof nodig om normaal te kunnen functioneren. Je normale lichaamsfuncties hebben brandstof nodig, je hebt brandstof nodig om gewoon je dagelijks dingen te kunnen doen (eten, lopen, school/werk, je administratie, een gesprek voeren) en om te sporten heb je méér brandstof nodig. Als je én je brandstof fors vermindert én je verbranding flink omhoog doet, kom je op den duur simpelweg met een lege tank te staan. Als jij iets minder gaat eten, je minder gaat snoepen, je een aardappel minder neemt op je bord maar een groentelepel meer, je water of thee drinkt in plaats van frisdrank of vruchtensap en daar de sporten bij gaat doen die je beschrijft, zul je gaan afvallen. En als je dat op een rustig tempo doet, is de kans veel groter dat je het a) volhoudt en b) dat wat eraf gaat, er ook af blijft. Je kunt je huisarts vragen om een doorverwijzing naar een diëtiste, je krijgt vier uur dieetadvies vergoed uit het basispakket. Misschien is het goed om daar eens mee te beginnen als je te zwaar bent en wilt afvallen. En bij een goede sportschool kun je persoonlijke begeleiding krijgen bij het sporten en afvallen, vraag daar ook eens naar.

Wat bij mij heel goed geholpen heeft om mijn bierbuik kwijt te raken is rigoreus stoppen met suiker. Dus geen suiker meer in de koffie, en geen snoep, koek, of frisdrank meer. Het enige snoepen dat ik doe is af een toe een zakje gemengde noten. Ik ben ook wat minder vlees gaan eten. Wel 's avonds bij het eten, maar geen plakjes worst meer op brood. En niet na het avondeten nog dingen gaan eten. Dat heeft heel goed gewerkt bij mij. Ik sport verder niet en ik drink 's avonds nog net zoveel bier.

Volgens mij moet dat wel lukken, dan moet je dat allemaal wel volhouden 5 maanden lang.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100