Is het slecht om met je hoofd onder de dekens te slapen?

Krijg je dan niet te weinig zuurstof?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
18.4K

Het beste antwoord

Dat hangt ervan af hoe je ligt.
Als je gewoon met je hoofd bij het hoofdeinde ligt, en dus relatief dicht bij de opening is er niets aan de hand.

Als je je daarentegen in de nacht in bed omdraait, en de dekens zijn langs de zijkanten en langs de onderkant ingestopt (onder het matras gestopt), kan de uitgeademde lucht niet weg en vervuild de lucht die je inademt steeds verder... niet gezond dus. Daarbij kun je niet snel frisse lucht krijgen door je hoofd op te tillen, de dekens zitten strak vast, je moet je dus eerst helemaal omdraaien voor je weer frisse lucht krijgt.

Gelukkig slapen de meeste mensen tegenwoordig met dekbedden en wordt er niet veel meer ingestopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Lukt mij al 47 jaar en ik ben er nog, dus ik ben geneigd te zeggen dat het niet gevaarlijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij kinderen bestaat het gevaar voor warmtestuwing of het niet vrij kunnen ademen.
ik neem aan dat dit ook voor volwassenen geld

Toegevoegd na 2 minuten:
vooral als ze ruften
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik deed het als kind nog veel vaker, maar de laatste jaren twijfel ik of het wel zo gezond is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wist dat er iets met scheten kwam!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volwassen zullen vanzelf onder de dekens vandaan komen als ze het te warm krijgen, verder zullen ze door de 'grootte' van hun lichaam(ze kunnen hierdoor de warmte beter kwijt) minder snel last hebben van de stuwing zoals bij hele jonge kinderen.
Lekker onder de dekens blijven liggen als jij dat prettig vind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker met dit weer!
Nee hoor is niet slecht... Je doet elke nacht een hoogtestage, sporters gaan de bergen in voor dagen aan een stuk om hun bloedwaarde omhoog te krikken... Jij doet dat dus door onder de dekens te slapen, je went eraan en het kan geen kwaad...

Vroeger sliep men in een kast in de muur, de bedstee, dat was een heel kleine kamer, dat was minder gezond omdat dat een afgesloten kamertje was, maar als je raam van de slaapkamer openstaat mag je gerust onder de dekens slapen met je hoofd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je lichaam zorgt er automatisch voor dat je genoeg zuurstof binnenkrijgt, en niet te veel koolzuur binnenhoudt. Zelfs in je slaap. Geen zorgen.
Babies kunnen er wel problemen mee krijgen, daar moet je mee oppassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, hoor dan had je allang klachten gehad. Waarschijnlijk ga je in je slaap weleens bovendeks.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben de laatste jaren diverse malen overleden en heb ook diverse hersenbeschadigingen overgehouden aan mijn zuurstofgebrek onder de deken. :p
Nee, tot nu toe geen last gehad. Als je lichaam doorheeft dat het te weinig lucht krijgt, zul je waarschijnlijk automatisch de deken wel wegschoppen. Wij hebben een vrij dikke deken, maar het is wel natuurlijk materiaal. Als je onder een synthetische deken slaapt heb je er miss. wel eerder last van, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het slapen onder de dekens wordt vaak veroorzaakt door (onbewuste) angst of gevoel van onveiligheid.
Op zich is het meestal niet ongezond, de oorzaak echter verdient aandacht.
Slaap lekker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan me niet voorstellen dat 't ongezond is.
Zelf zou ik knettergek worden en met zware koppijn wakker worden. Maar zolang je lekker slaapt zou ik lekker zo blijven slapen! Je zal écht wel boven de dekens komen terwijl je slaapt als je te weinig zuurstof krijgt.
Sweat dreams
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zuurstofgebrek lijkt mij geen probleem. Als je te weinig zuurstof krijgt, word je vanzelf wakker. De lucht onder de dekens bevat wel veel meer vezels en giftige gassen, waaronder zwaveldioxide (winden).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarschijnlijk niet.