Als je geen diepte kunt zien vanwege blindheid aan één oog, is het dan hinderlijk om naar een 3d film te kijken zoals Avatar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Optiek
1.2K

Het beste antwoord

Het is aardig vervelend voor mensen die maar met één oog kunnen zien.
Als je in de bioscoop naar een 3d film kijkt is dat meestal een gepolariseerd beeld ( zonder 3d effect ziet dat eruit als een dubbel beeld ).
Als je naar een gepolariseerd beeld kijkt heb je een 3d bril nodig waar je met 2 ogen doorkijkt, als een oog het dan niet doet zal je een dubbel beeld zien en dat zou aardig storend zijn.

Ook als je een anaglyph beeld hebt (dus met dat rood/blauwe(eigenlijk cyaan) brilletje kan je met een oog dus niet door zo'n gekleurd glaasje kijken en neem je op het scherm dus een vervelende kleur extra waar.

Als je 3D dingen interessant vind is deze site misschien wat voor jou: http://www.dewijs-3d.com/accesiores_services/hoe_kom_ik_er_achter_welk_type_b.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja, want dan kun je niet 3d zien.
Om 3d te kunnen zien heb je twee ogen nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk het wel
ik weet niet wat voor 3d met een een brilletje zul je waarschijnlijk maar 1 van de kleuren beelden zien wellicht de weerschijn van de andere kleur in de onjuiste kleur.
omdat je zeg maar die ander kleur toch door het filter aan de ander kant ziet.
ik denk dat het heel onprettig kijkt
13 jaar geleden
Het is niet nuttig om naar een dergelijke film te gaan omdat je, net als in het normale leven, in de film geen diepte zult zien. Maar aan de andere kant, als je bijvoorbeeld met iemand meegaat naar de film, is het wel mogelijk de film mee te kijken, ahoewel je zo nu en dan misschien wel een keer een beeldje zult missen. Probeer eerst even bij een electronicazaak een 3D tv uit van bv. Sony of Samsung. Deze werken met hetzelfde principe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is al irritant om een 3d film te kijken als je wel 2 werkende ogen hebt. met 1 oog zal het een onrustig 2d beeld zijn.
zeker niet de moeite waard om daar extra geld voor neer te leggen in de bioscoop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zult natuurlijk alle 3D-effecten missen. Bij films die speciaal voor die 3D-effecten zijn gemaakt, mis je dus een groot deel van de "sjeu" van de film. Maar dat heb je waarschijnlijk zelf ook al bedacht.

Veel films (zoals de nieuwe Rapoenzel-film van Disney) worden zowel in 3D als in 2D vertoond. In dat geval zou ik de 2D-versie kiezen.

Als je toch een 3D-film wilt bekijken, bijvoorbeeld om te proberen, of omdat je met vrienden gaat, hangt het van het systeem af dat ze gebruiken.

Gebruiken ze het oude systeem met een rood-groen-brilletje, dan zal je de film met een roodwaas of met een groenwaas zien - afhankelijk van welk oog ziend is. Gebruiken ze het nieuwe systeem met een polariserend brilletje (zo gaat dat toch?), dan zul je de film wel in de natuurlijke kleuren zien. In beide gevallen natuurlijk zonder de 3D-effecten.

Zet in ieder geval wel je brilletje op. Zonder brilletje zul je met je ziende oog twee beelden zien die net naast elkaar liggen - ofwel een rood beeld en een groen beeld naast elkaar (bij een rood-groen-brilletje), ofwel twee beelden in normale kleuren naast elkaar (bij een polariserend brilletje). Dat is heel vervelend, dus beter je brilletje gewoon opzetten.