Als ik iemand zie met erg rode ogen dan beginnen mijn ogen spontaan erg te tranen, waardoor komt dit?

Met name als ik iemand in de ogen kijk die last heeft van erg geirriteerde ogen dan beginnen mijn ogen erg te tranen en moet ik echt weg kijken om het te laten stoppen. Ik kan zo iemand ook niet in de ogen blijven kijken. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Optiek
1.4K

Het beste antwoord

Dit is een heel slim stukje van onze fysiologie. Hetzelfde geldt voor overgeven.

De reden is vrij eenvoudig & slim: Als je in een groepsverband leeft en eet, is het redelijk om te verwachten dat jij bloot gestelt wordt aan dezelfde stoffen als je groepsgenoten. Dus als jouw groepsgenoten tranende ogen hebben, dan is het slim om je ogen alvast te laten tranen: Blijkbaar zit er iets in de lucht wat ogen irriteert. Gelijk zo met overgeven: Als je buurman ziek wordt van het eten, dan moet jij ook ze snel mogelijk van het eten af, om zo min mogelij kschade te ondervinden. En dit is in een fysiologische reflex ingebakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Herkenbaar. Ik kan me voorstellen dat het je herinnert aan dat je het zelf ooit hebt gehad of iemand anders dicht bij jou, en dat je je herinnert aan het gevoel (prikkeling in zijn/jouw ogen en iritatatie) wat je erbij had en dat ook jij toen heftig hebt getraand. Het lijkt wat op zien dat er wordt gegeten en zelf trek krijgen alleen nog wat ingewikkelder. Wat gebeurt er met je als je iemand op TV intens verdrietig is en een heftige emotie heeft. Vaak neem je het een stukje over. Je gaat meeleven. Zoeiets lijkt het te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit is een combinatie tussen echohouding en spiegeling.

Je spiegelt je aan de persoon en vult in waarom diegene traant. Daarnaast neem je onbewust dezelfde houding aan (echohouding).

Toegevoegd na 2 minuten:
aanvulling; + wat Jelle schrijft
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent gewoon een zeer betrokken sociaal type...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat jij dahnn ook high wilt worden..hihigr. bb