Hoe kan het zijn dat je een bril moet gaan dragen na een staaroperatie?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Optiek
1.5K

Antwoorden (3)

Het kan Zijn dat je dan nog niet alles scherp ziet, en dan kan een bril wel handig zijn!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Om het geopereerde oog te beschermen wordt geadviseerd om overdag gedurende twee weken een beschermbril of de eigen (zonne)bril te dragen.

Toegevoegd na 1 minuut:
De sterkte van de geïmplanteerde kunstlens is bepalend voor de brilsterkte die na de operatie nodig is. Daarom moet er rekening mee gehouden worden worden dat er na een staaroperatie toch een bril nodig is om in de verte en/of dichtbij scherp te kunnen zien.
Amadea
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Plus voor het tweede deel.
Na een staaroperatie word de natuurlijke ooglens verwijderd. Hiervoor in de plaats komt een kunstlens. De oogarts probeerd de sterkte zo precies mogelijk te bepalen voor veraf zien. Maar meestal blijft er toch een kleine correctie nodig om scherp veraf te kunnen zien. Voor het nabij kijken heb je altijd een sterkte nodig (ongeveer +2,50) omdat een kunstlens niet kan accommoderen (boller worden om nabij scherp te zien)