Wat is het verschil tussen een prismabril en een bril met cilindrisch glas? Waar zijn ze voor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek
19.7K

Het beste antwoord

Een prismabril verandert de beeldhoek van een oog; als je normaal door scheel kijken twee beelden zou zien kan een prismabril dat corrigeren naar een beeld.
Dit heeft dus betrekking tot de stand van de oogassen; de twee ogen kijken niet in de zelfde richting.

Een ander geval is het als het oog geen zuiver symmetrische lens heeft. Soms is de ooglens niet zuiver bolvormig maar loopt er een verdikking over de lens. Vaak is dat een rug die schuin over de ooglens loopt maar in principe kan die afwijking verschillende vormen en richtingen hebben. Die afwijking wordt dan door de opticien of oogarts opgemeten en in spiegelbeeld in de lens van de bril geslepen.
Zelf heb ik ook een cilinder in mijn bril en als je de bril op een afstandje van 30 tot 50 cm van je oog houdt zie je dat het beeld zich schuin naar boven uit rekt, de bril van mijn moeder gaf in dat geval een knik in verticale lijnen b.v. als je naar een deurpost keek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat verschil is vrij simpel. Een prisma bril draait je hele beeld om, dus dan zie je alles op de kop. Terwijl een cilindrische bril een glas is om dichtbij beter te zien (mocht je een afwijking hebben)

Een leul dingetje bij de prismabril is dat je na een tijdje met dat ding op wél rechtop ziet. Alleen als je hem daarna weer af doet zie je permanent op de kop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na een tijdje zie je ook weer normaal als je die bril afdoet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het schijnt dat het bij sommige mensen niet meer goed komt :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De omschrijving van de cylinder klopt niet, jij beschrijft een bril met leesgedeelte, bifocaal of multifocaal.
De omschrijving van de cylinder door khepput is wél correct.