Waar koop je een goede leesbril voor tussen de 20-30 euro?

Ik overweeg een leesbril voordat m'n armen te kort worden om nog goed te kunnen lezen. De modelletjes van een paar euro laat ik liggen, maar 100 euro heb ik er niet voor over.

Waar koop ik het best een goede leesbril voor rond de 30 euro? Nu ben ik natuurlijk al bij een opticien (specsavers) geweest, maar onder de 129 kwam ik daar niet weg.

11 jaar geleden
in: Optiek
10.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij de wibra, blokker, hema etc voor ongeveer 5 euro
paulus811
11 jaar geleden
Die wil ik dus niet, want de afwijkingen zijn vaak te groot en vaak zijn ze slecht gemaakt. Het is teveel een gok of je voor een paar euro een goed brilletje hebt of niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn moeder heeft er 7 ofzo wel handig overal ligt er wel 1
paulus811
11 jaar geleden
Volgens Tros Radar en de consumentenbond is er wel veel mis met die goedkope brilletjes. Probleem is dat je nooit vooraf weet of de bril goed is. Zo hadden ze een goed exemplaar van de Action voor 65 cent! Maar de 2e bril die ze er kochten was een ramp. Je kunt er dus niet van op aan en daar hou ik niet zo van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als men ,ouderdoms, ogen heeft, verder goed kan kijken,dan heeft men geen dure leesbrillen nodig.
Dat zit tussen de oren.
Dat is net zoiets als ,in de PC Hooftstraat zou ik niet dood gevonden willen worden met een Zeeman tassie,.
Kijk of er aanbiedingen zijn bij de ijzerwinkel of drogist en koop er een stuk of wat, zodat u niet telkens een bril mee moet zeulen.
In de auto, op de boot, in de caravan, diverse vertrekken in het huis of op verschillende etage,s.
Kijk op het testvenster bij het leesgedeelte welke sterkte u nodig heeft, en koop dan de bril van uw keuze.
Kies uit kunststof (met of zonder neusjes), metaal(met of zonder neusjes) of een lees/zonnebril(met of zonder neusjes.
Vaak is het zo dat mensen die van nature geen bril dragen vaak per ongeluk op hun bril gaan zitten oid.
Dat geldt ook voor een zonnebril.
Heeft men er een van een duur merk, dan heeft men wel even pijn in de buik, net als met een kras op de nieuwe auto.
Als u normaal al bij een oogarts komt voor (diabetes)controle, dan kan uw oogarts ook aangeven dat u evt 2 verschillende sterktes nodig heeft voor een leesbril, en anders kunt u gewoon de koopjes aanschaffen.
(per kilo)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de goedkoopste en hele goede leesbrillen vind je bij Hans Anders, echt waar.al jaren trouwe klant en perfect
paulus811
11 jaar geleden
Bedankt jopie, loop ik daar ook even langs. Je had ook antwoord kunnen geven, dan had je een + van me gekregen.

Het beste antwoord

Hallo Paulus,

Heel toevallig hebben een goede vriend en ik vorig jaar wel bij specsavers onze 1e leesbril gekocht voor ca €35,- inclusief alle metingen en glazen( zal nu dan wel ca €40,- zijn)
Ze hebben vaak aanbiedingen en wij hadden allebei het geluk dat er een leuk montuur tussen zat,het lijkt me het proberen dan wel waard.
( Overigens wel vreemd dat ze je dat niet verteld hebben)
Misschien kun jij dan beter bij een andere zaak gaan kijken want de meeste hebben regelmatig aanbedingen.

Als je ogen over een paar jaar achteruit gaan kun je altijd weer terug naar dezelfde opticien,ze doen de metingen opnieuw en zetten (als je dat wilt) andere glazen in hetzelfde montuur!

De andere brillen om overal neer te leggen om even kort iets te moeten lezen heb ik wel elders gekocht waar ze goedkoop zijn maar dan weet je in ieder geval bij wel sterkte je moet zoeken en dan uitproberen of het al dan niet goed is.

Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
Dank vlindertje98 voor je antwoord. Ik moet eerlijk bekennen dat ik bij specsavers niets gevraagd heb, maar alleen naar de prijzen heb gekeken die boven de monturen hangen. Morgen loop ik er weer even langs, het zit vlak bij m'n werk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben benieuwd maar langslopen heeft niet zo'n zin,je kunt beter naar binnen gaan;-))
Alhoewel,het zal toch langslopen worden want morgen is het maandag en zijn ze volgens mij dicht :-)
paulus811
11 jaar geleden
Ik werk vlakbij het Alexandrium in Rotterdam, dat is 7 dagen per week open, waarvan sommige winkels tot 10 uur 's avonds.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben reuze benieuwd of je al voor een redelijke prijs geslaagd bent!
paulus811
11 jaar geleden
Haha, leuk die interesse. Ik heb ook een nieuw broodrooster nodig, dus moest kiezen tussen de opticien en de MediaMarkt. En wat doe je dan als man.....(ook al is het maar voor een broodrooster) Morgen loop ik weer bij specsavers binnen en laat de boel eens opmeten, tenzij het erg druk is want dat is tijdens de middagpauze nog wel eens het geval in die winkel. Ik meld me wanneer ik een bril heb, maar op de een of andere manier stel ik het kopen daarvan moeiteloos uit. Op de een of andere rare manier voelt het alsof je met je eerste bril een nieuw tijdperk binnenstapt en geconfronteerd wordt met het feit dat je ouder wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HAHA Paulus,tja dan werd het natuurlijk mediamarkt maaruh.......kwam je met een broodrooster naar buiten of stiekem toch iets anders wat regelmatig gebeurd door "mannen" ;-)) ( wel een dure winkel trouwens voor een broodrooster kan je een heleboel andere winkels noemen die veeeel goedkoper zijn hihihi!) Weet je,zolang je armen nog niet echt te kort zijn heb je ook niet zo'n haast met een "nieuwe tijdperk bril" :-)))
paulus811
11 jaar geleden
Komt m'n vrouw net thuis en zegt; ik heb een kadootje voor je VAN DE OPTICIEN! Vond ik niet zo handig zonder oogmeting, maar toch maar opgezet. Zit dat ding gewoon prima en gaat lezen weer prima. Zojuist bekent ze dat ie van de Lidl komt en 1,99 heeft gekost....... Ik ga het ondanks mijn eerdere geroep dat die goedkope dingen niks zijn, het er toch maar mee proberen voorlopig. Dank voor je antwoord en reacties!
paulus811
11 jaar geleden
bedankt en jouw antwoord was in ieder geval het leukste.

Andere antwoorden (10)

Ga eens naar hans anders daar kun je het waarschijnlijk wel vinden. maar waarom wil je geen geld uitgeven voor een goede leesbril het gaat om je ogen en deze krijgen met een goede bril de goede ondersteuning.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zou een leesbril van 5 euro niet goed zijn en die van 100 euro wel? Die van 100 euro is vooral zo duur vanwege het merk en het model niet omdat ze nu meteen zoveel beter zijn voor je ogen.
paulus811
11 jaar geleden
Wat ik gelezen heb over de brillen van een paar euro is dat de glazen niet geweldig zijn en de sterktes vaak afwijken van wat opgegeven wordt. Soms zitten de glazen er scheef in waardoor je hoofdpijn krijgt. M.a.w. het is gewoon een gok om een bril van een paar euro te kopen. En als de benodigde sterkte volgend jaar weer anders is, heb ik weer een nieuwe nodig. Vandaar dat ik geen zin heb in een bril van over de 100 euro.
paulus811
11 jaar geleden
Waarom nou weer een onsportieve -? Wees dan zo sportief om te zeggen waarom.
ronron1212
11 jaar geleden
Ja moet ik nu echt nog uitleggen dat een bril van de hema of van die andere aanbieders niet bepaald voldoen omdat je ogen eerst gemeten moeten worden en daarop de glazen worden aangepast.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ronron, je kunt best beginnen met zo'n bril, je merkt vanzelf wel of je daar mee uit de voeten kan of niet, of je er hoofdpijn van krijgt of niet en of de glazen wel gelijk zijn. Als het in je eerste jaren steeds erger wordt moet je ook steeds weer een nieuwe, nou dan maar liever een goedkope.
ronron1212
11 jaar geleden
Pelle dat is jou keuze de mijne is dat niet en zo zal ik dat ook nooit doen. Maar iedereen moet het zelf maar weten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb nog geen leesbril maar als ik hem binnenkort nodig heb ben ik ook bang dat ik een jaar later WEER een nieuwe bril nodig heb, en dan vind ik zo'n bedrag nogal wat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dat is niet afh van je zorgverzekering maar van je aanvullende verzekering die je dus grotendeels ook gewoon zelf betaalt. Bij Ohra betaal je bijna 60 euro per maand en hoera dan mag je eens per 2 jaar een bril van 200 euro uitzoeken. Voor 34/43 euro per maand mag je in 2 jaar een bril van 75 euro uitzoeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarnaast gaat het ook nog om de sterkte of ze wel of geen vergoeding uitkeren.
ronron1212
11 jaar geleden
Pelle je betaald niet alleen voor een bril je aanvullende verzekering maar ook voor nog vele andere zaken dus wat je nu verteld slaat nergens op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veel andere zaken? Ik heb ze niet nodig hoor...
ronron1212
11 jaar geleden
Wees blij Pelle ben je voor niets verzekert zonde van je geld maar je weet nooit wanneer je die verzekering wel nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ronron ik bepaal elk jaar weer of ik mij aanvullend ga verzekeren, en wat dat kost. Toevallig heb ik hem al een paar jaar voor steunzolen maar volgend jaar gooi ik hem er weer uit, de steunzolen zijn goedkoper dan de verzekering, zelfs als ik 50 euro per 2 jaar vergoed krijg voor een bril. Het is algemeen bekend dat heel erg veel mensen zijn oververzekerd met hun aanvullende verzekering, de meeste mensen betalen meer dan dat het hun oplevert.
ronron1212
11 jaar geleden
Pelle andere komen er weer aan te kort omdat die wel volop gebruik moeten maken van de aanvullende verzekering daarom is het ook een verzekering. We betalen met alle verzekerde de kosten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja anderen ja maar ik heb het over de meesten. Mensen kiezen veel te snel voor een aanvullende verzekering terwijl ze het niet nodig hebben terwijl er zoveel mensen zijn die de aanvullende verzekering wel nodig hebben maar het niet kunnen betalen. Er klopt nog heel veel niet mbt de zorgverzekering.
ronron1212
11 jaar geleden
Pelle de meeste mensen betalen ook voor een brandverzekering slechts enkele hebben hier wat aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een brandverzekering is ook niet zo heel erg duur omdat het niet vaak voorkomt dat je brand hebt. Kijk eens naar een aanvullende tandartsverzekering: je krijgt een bepaald bedrag per jaar vergoed of je krijgt 75% van de rekening vergoed tot een bepaald max. Ik heb de eerste en als je je voor bij 250 euro per jaar wilt verzekeren betaal je bijna 125 euro per jaar. Blijf je altijd rond die 125 dan schiet je er dus geen zak mee op. Zo ook met alle andere aanvullende verzekeringen. Kijk goed of je het nodig hebt en of je het niet zelf kunt betalen als het een keer gebeurt. Je kunt vaak niet zelf alle schade van een brand betalen dus je daarvoor verzekeren is wel standaard een goed plan. Voor aanvullende verzekeringen volstaat het vaak om gewoon dat geld te sparen (tenzij je zeker weet dat er iets aankomt maar dat valt onder die 'anderen' nog steeds betalen de 'meesten' veel te veel). Hoera je krijgt in 2 jaar 50 euro voor je bril....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lees dit maar eens http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?t=107320
ronron1212
11 jaar geleden
Pelle alle verzekeringen kennen het zelfde principe.Maar ik laat het hierbij
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet je verzekeren voor datgene wat je niet kunt betalen en dat is dus meestal wel een bril, steunzolen en fysio als je de eerste 10 behandelingen toch zelf moet betalen. Er zijn maar weinig mensen die de financiële gevolgen van een brand even van de spaarrekening halen. Zo is het ook voor veel mensen volstrekt nutteloos om een begrafenisverzekering te hebben. Heel handig als starter zonder veel spaargeld maar als je eenmaal minstens 20 duizend hebt, al zit het in je huis dan is het niet echt logisch. Maar goed, je laat het er bij, geen reacties op mijn link? Jammer.
ronron1212
11 jaar geleden
Nee pelle ik ben het gewoon niet met je eens. Zeer zeker dat laatste niet over de 20.000 euro.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hoeft het niet met mij eens te zijn, ik heb ook zo'n verzekering terwijl ik wel geld op de bank heb maar dat is omdat ik mijn man niet wil achterlaten met een plotselinge hoge rekening maar vanaf 20.000 moet je dus wel even nadenken of zo'n verzekering nog zin heeft en dat is mijn punt: denk over alle verzekeringen goed na en verzeker je niet klakkeloos voor van alles. Soms is het handig om het bedrag te sparen.
paulus811
11 jaar geleden
Ik verzeker alleen zaken waar ik failliet aan kan gaan of wettelijk verplicht zijn. Mijn huis, auto WA, WA en gezondheid dus en verder helemaal niets. De rest betaal ik wel zelf als het zich voordoet. Dat principe heeft me al een berg geld opgeleverd...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jullie zijn lekker offline bezig,ik dacht dat de vraag was waar je voor een redelijke prijs een leesbril kunt kopen of was dat bij een andere vraag ;-)
paulus811
11 jaar geleden
Je hebt gelijk vlindertje, back to the brillen dus! Maar soms is een uitstapje wel leuk vind ik overigens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, de reacties zijn soms interessanter dan de vraag en een leuke discussie is nooit weg!
paulus811
11 jaar geleden
Nou, de vraag is anders reuze interessant hoor!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad een "leuke" discussie maar dit was een welles/nietes gedoe,super saai voor de andere lezers :-(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pelle: Veel andere zaken? Ik heb ze niet nodig hoor… Kijk naar de dekkingen mbt aanvullend of niet aanvullend in het buitenland.
Men is in een mum van tijd failliet bij de verkeerde keuze. Dit onderwerp is geschikt voor een goed geformuleerde vraag.
Goedkope leesbrillen kun je vaak verkrijgen bij drogistrijen, Zeeman, HEMA en Blokker.

Maar eigenlijk zijn deze alleen geschikt als je verder 'goede ogen' hebt (en dus geen vertebril nodig hebt) en als beide ogen dezelfde versterking nodig hebben.

Beide aannames zijn lang niet altijd van toepassing. Een relatief 'goedkope' oplossing zou zijn: laat je ogen meten bij een opticiën. Als er 'verder niets bijzonders aan de hand is' en beide ogen dezelfde leesadditie nodig hebben, haal er dan een bij zo'n zaak die de brillen 'erbij doet'. Waarschijnijk is de oogmeting niet kosteloos als je de bril niet aanschaft bij de zaak die de meting doet, maar dan heb je in ieder geval enige zekerheid dat de bril juist is. Een verkeerde leesbril zal niet voldoen en in een slecht geval tot brandende ogen en hoofdpijn leiden.
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
Die spotgoedkope brillen hoef ik niet, vanwege het risico dat jij noemt. Bij de Action liggen ze voor 65 cent, daar kun je met goed fatsoen geen bril voor maken denk ik. Dat opmeten is inderdaad wel een goeie, want dan blijkt of ik een probleemgeval ben of niet (dat laatste denk ik)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Tros radar heeft ooit de goedkope leesbrillen getest, dik onder de 20 euro, zo slecht doen ze het niet.
www.trosradar.nl/artikel_detail/bericht/goedkope-leesbrillen/

Toegevoegd na 4 minuten:
V&D is de beste keus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
Die test ken ik, maar er is niet één model dat echt aanbevolen wordt. Het blijft met iedere geteste bril weer een gok of deze goed is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar je kunt toch gewoon een boek meenemen en testen? Liever een keer proberen met zo'n bril dan nu een dure kopen en volgend jaar merken dat het nog verder achteruitgegaan is.
Een iets "duurdere" optie dan zo'n drogisterij leesbrilletje is een oogmeting laten doen, en een (lees)bril online bestellen. Zelf heb ik voor €19,50 een gewone bril op sterkte gekocht vanaf glassesshop.com (gekozen wegens betere coating & after-sales regeling).

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.eyeglassretailerreviews.com/glassesshop-purchase-review.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus je doet eerst een oogmeting en dan koop je daar vervolgens geen bril? Ik snap alleen niet waarom dat dan weer van een amerikaanse site moet?
Als je ogen je lief zijn ga je naar een opticiën voor een oogmeting en dan zoek je daar een goedkoop model uit. Via je zorgverzekering kun je een x-bedrag terugkrijgen.
Mijn eigen verzekering betaalde € 100 voor mijn laatste bril en de rest was voor mijn rekening. Zo kan ik één keer in de 3 jaar een nieuwe bril aanschaffen voor relatief weinig geld. Als ik eerder aan nieuwe glazen toe ben, kan ik altijd nog alleen de glazen laten vervangen om kosten te besparen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn eerste antwoord schuif je waarschijnlijk terzijde....mijn twee lekkerste leesbrilletjes kwamen van de markt.

Tweede antwoord: neem een stuk tekst wat jij graag goed zou willen lezen, en wees daar niet te voorzichtig mee, mee naar Hema, Kruidvat, Blokker, en koop daar de bril waar je goed (optimaal) door kunt lezen.

Derde antwoord: een goede, goedkope opticiën is Eyes and More. Adressen even googlen. Een zeer zorgvuldige oogmeting, niet goed, geld terug garantie die ze zeer serieus nemen, en alle enkelvoudige brillen € 95,=, en een
varifocaal voor 150,=. Inclusief monturen en dergelijke.
En vaak een speciale actie voor meerdere brillen. Basisprijs echter altijd gelijk!
Ik heb deze tip ook gekregen via iemand hier op het forum!

Maar voor een leesbril zou ik toch gaan voor mijn tweede antwoord.

Succes, laat nog even weten wat het geworden is?

Toegevoegd na 2 minuten:
En als laatste, misschien wel beste antwoord: bijna alle opticiens hebben tegenwoordig kant en klare leesbrillen in de collectie. Dat betekent: wel je ogen testen, en dan een (kant en klare)bril geleverd krijgen van een ervaren opticien, in de door jou gewenste prijsklasse!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goedkope leesbrillen kun je vaak verkrijgen bij drogistrijen, Zeeman, HEMA en Blokker of de pearle de pearle heb je goede kwaliteit en voor een voordelige prijs
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik gebruik zelf sinds een jaar de goedkope leesbrillen. Ook van de Action.

Heb een tijdje geleden uitgebreid op internet gezocht of er nadelen waren aan het gebruik van deze brillen. Het antwoord: nee. De kant en klare brillen die je bij de opticien vindt zijn vrijwel hetzelfde, zou ja, het montuur zal wat steviger zijn (schroefjes bijv).

De enige reden voor een bril van de opticien zou voor mij zijn dat ik dan een bril aanschaf met varifocale glazen (http://nl.wikipedia.org/wiki/Multifocaal), zodat ik niet steeds leesbril op en af hoef te zetten of over het randje heen hoef te kijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
laat je ogen professioneel opmeten bij de gangbare brillenboer, zoek zelf een leuk montuur uit en stuur deze mee met je gegevens op naar onderstaande link
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
leuk concept! +
Recentelijk heb ik hier mijn nieuwe <a href="https://www.babsee.com/leeszonnebril/">leeszonnebril</a> gekocht. Ik ben er echt ontzettend blij mee.