Wat betekend het als je matte vlekken ziet voor je ogen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek
3.5K
Kimath
12 jaar geleden
Het kan mouches volantes zijn: http://nl.wikipedia.org/wiki/Glasvochttroebeling
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/vlekken-ogen-eraf.23369
http://www.goeievraag.nl/vraag/bolletjes-ogen-ziet.125958

Antwoorden (3)

Staar? Even naar de opticien voor een controle!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vlekken in het gezichtsveld zijn vertroebelingen in het glasvocht. Deze geven een schaduw op het netvlies. Normaal glasvocht laat lichtstralen zonder enige hinder door naar het netvlies. Een heleboel mensen zien echter vertroebelingen in het gezichtsveld. Tegen een lichte achtergrond zijn de vlekken in het gezichtsveld in de regel duidelijker.

Het zien van vlekken kan een aantal verschillende oorzaken hebben. Hiervan is veroudering de oorzaak die het meest voorkomt. Er ontstaan namelijk verdichtingen in het glasvocht. Mensen die bijziend zijn hebben overigens meer aanleg hiervoor. Hoewel de glasvocht vertroebelingen als hinderlijk kunnen worden ervaren, is de aandoening onschuldig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat voor matte vlekken? Voor een duidelijk antwoord moet je iets duidelijker zijn. Het kan vertroebeling zijn het kan een vorm van staar zijn. Als je contact lenzen draagt dan kan het zijn dat je lens niet meer goed past waardoor er lucht onder komt en dit geeft ook vlekken. Het kan komen door vitamine gebrek, door stress. door suikerziekte enz. Ga even langs de opticien en vraag om een oogdrukmeting. Kan je in iedere geval glaucoom laten controleren als hoef je niet altijd een verhoogde oogdruk te hebben bij glaucoom. Maar als je daar je klachten voorlegt en ze vertrouwen het niet kan je altijd op advies een afspraak maken bij het ziekenhuis. Let wel hoe langer je wacht hoe erger de schade kan worden en vaak is dit onherstelbaar.