Is het raar om de resultaten van een oogtest mee naar huis te nemen?

Zoals de vraag zegt.

Ik wil graag lenzen maar ik wil ze wel zelf bestellen (veel goedkoper en ik weet waar ik ze moet bestellen). Nu wil ik dus mijn ogen laten testen en dan de resultaten mee naar huis nemen om de lenzen zelf te bestellen.

Nu vraag ik mij af of dit vaker gebeurt (de resultaten meenemen). Ik kan het me namelijk voorstellen dat opticiens liever hebben dat ze de lenzen zelf bestellen en zodoende je niet meteen de exacte resultaten (dus met cilinder afwijking en alles) mee willen geven.

Iemand ervaring mee?

Ik zit te denken aan Pearl of Specsavers.

Toegevoegd na 13 uur:
Ik ga morgen naar Engeland en wil de lenzen daarom zelf bestellen, anders krijg ik ze niet op tijd. Jammer dat mensen direct hun oordeel klaar hebben.

Daarbij draag ik al langere tijd lenzen, maar de sterkte van die ik nu heb klopt niet meer.

Op internet kan ik ze bestellen voor 42 euro, bij de opticien betaal ik er 120 euro voor, dus die oogtest betaal ik dan liever zelf ;-)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Optiek
5.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou sowieso de eerste set bij een opticien aanschaffen. Stel je voor dat ze niet goed zijn, kijken niet lekker of zo, kan je er mee naar de opticien terug gaan, als je ze via het internet besteld niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je realiseert je dat je maar een paar ogen hebt?
Ivana
9 jaar geleden
Als wij ons oordeel volgens jou direct en verkeerd klaar hebben, heb jij je vraag incompleet gesteld en en hebben wij alleen een mening gegeven.
Je kunt een middenstander niet voor niets laten werken, dat is logisch en is géén fout oordeel.

Antwoorden (3)

De opticien-ketens die je noemt verlenen de oogmeetdienst vaak gratis, maar willen daar uiteindelijk wel iets aan verdienen, ze zijn tenslotte geen Sinterklaas. Dus wil je alleen een meting, maar geen produkten afnemen, dan is er de kans dat je moet betalen voor de meting. Bij Pearl is dat bijv. 30 Euro (zie bron). Maar je kunt ook gewoon een 1e serie lenzen bij hun afnemen en dan later overstappen op iets anders.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De meeste optiek bedrijven zullen je de oogmeting in rekening brengen als je bij hen niks aanschaft. Dit kan variëren van 25 tot 50 euro.

Het feit dat de lenzen op internet goedkoper zijn komt dus doordat zij geen kosten maken voor het oogonderzoek. Ook verrichten zij niet de noodzakelijke lens controles.

Bij de opticien waar je iets meer betaald zitten deze kosten in de prijs van de lens verwerkt. Ook kennen ze meestal een service dat als je lenzen bij hun afneemt je een GRATIS vervanging krijgt als je een lens verliest of scheurt.

Mijn advies: Laat je lenzen aanpassen door een contactlens specialist. Begin met een proefperiode, hierbij betaal je meestal een klein bedrag voor aanpassen, instructie, lenzen, controles en kun je daarna beslissen of fe gekozen lens en materiaal voldoet. Als je langere tijd probleemloos je lenzen draagt kun je overstappen naar internet lenzen maar bedenk dan wel dat voor de NOODZAKELIJKE lens controles bij de opticien kosten in rekening worden gebracht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je oogtest gratis was, heb je geen recht de uitslag mee te nemen. De opticiën acht het dan een deel van de totale zorg inclusief de aanschaf van bril of lenzen.

Heb je de normale prijs voor het gedane werk betaald, dan mag je de test meevragen, maar je bent niet wijs als je de lenzen op internet besteld zonder de mogelijk nodige nazorg.